۲۴ درصد آب مصرفی خراسان رضوی توسط ۱۰ درصد مشترکین
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان رضوی اعلام کرد: ۴۹ درصد مشترکین استان ریر الگو مصرف میکنند اما ۱۰ درصد مشترکین پر مصرف و بد مصرف هستند که این افراد ۲۴ درصد کل مصرف استان را به خود اختصاص میدهند.
به گزارش
پایگاه خبری مشهد رخداد؛ حسین امامی، در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته صرفهجویی در مصرف آب برگزار شد، گفت: حیطه فعالیت شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی، تمام شهرها و روستاهای استان بجز شهرستان مشهد است. شرکت در سال ۱۴۰۳ جدب اعتبارات خوبی داشت و ۸۳ درصد آن تخصیص پیدا کرد. در این سال پروزههای متعددی را شروع کردیم که بسیاری از آنها در حال خاتمه یافتن هستند.
وی با اشاره به اینکه در کلیه شهرستانهای استان حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار مشترک آب شرب وجود دارد، افزود: سال گذشته جهت پایداری آب، ۱۳۵ حلقه چاه حفاری و تجهیز شد. در خراسان رضوی در بخش شهری ۵۴۰ هزار مخزن وجود داشت. به جهت آنکه متوسط سرانه آب استان از متوسط کشور پائینتر است، برنامهریزی برای احداث ۹۰ هزار مخزن شد که ۵۵ هزار در حال احداث است.
رئیس هیات مدیره شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی ادامه داد: در بخش روستایی ۷۸ کیلومتر احداث شبکه در سه سال آتی و ارتقاء خط انتقال داشتیم. کار مفید امسال تعهد ۳۲۰ کیلومتر احداث بود که ۷۰ کیلومتر در حال احداث است و ۶۰ کیلومتر توسط خیرین در روستاها انجام خواهد گرفت.
امامی در خصوص فعالیتهای حوزه فاضلاب نیز عنوان کرد: ۵ هزار و ۷۰۰ کیلومتر در تربت حیدریه و سبزوار در حال انجام است و چندین پروزه نیز در حال افتتاح داریم و اتصال به شبکه توزیع داریم. در شهرستانهای نیشابور، تربت حیدریه، خواف ، تایباد و سبزوار نیز با سرمایهگذاری بخش خصوصی پروزههای شکل خواهد گرفت که ۱۲ هزار متر مکعب به ظرفیت استان اضافه مینماید. با این فعالیتها پوشش را به بیش از ۵۰ درصد خواهیم رساند که علاوه بر کاهش مخاطرات زیست محیطی، با بازچرخانی، آب صنایع تامین میگردد.
وی بیان کرد: بیش از دو همت اعتبار جذب کردهایم که تا پایان سال مالی، پیش بینی میشود رشد چشمگیری در جذب اعتبارات داشته باشیم. سال گذشته یک و نیم همت خرید تجهیزات انجام گرفت که باعث مدیریت ریسک پروژهها گردید و عمده پروزهها بدون دغدغه تکمیل خواهند شد. اگر اعتبارات مانند سال گذشته تخصیص یابد در دو سال آینده کل تعهد احداث برنامه هفتم توسعه انجام میپذیرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان رضوی با اعلام اینکه در سال جاری، ۲۰ پروزه جدید فعال کردیم، تصریح کرد: علاوه بر رشد کمی توجه به رشد کیفی آب نیز داریم. در روستاهایی که مشکل آب کیفی دارند از آب شیرینکن استفاده میکنیم. در ۷۰ روستای استان به لحاظ کیفی، آب توسط تانکر توزیع میشود و ۱۲۰ روستا نیز خودگردان هستند و شرکت آب و فاضلاب استان در مواقعی به آنها کمک مینماید.
حسین امامی تصریح کرد: آب بدون درآمد استان، ۳۵ درصد است که ۱۸ درصد آن هدر رفت به علت فرسودگی شبکه است. سرانه الگوی مصرف استان، ۱۲ متر مکعب برای هر اشتراک است. ۴۹ درصد مشترکین زیر الگو، مصرف مینمایند. ۷ درصد مشترکین پرمصرف و ۳ درصد بد مصرف هستند. این افراد سه برابر الگو مصرف میکنند و ۲۴ درصد مصرف آب استان توسط این گروه است. آب با سوبسید بالا توزیع میشود در حالی که بهای تمام شده هر متر مکعب بیش از ۴۰ هزار تومان خواهد بود اما آب مصرفی بطور متوسط حدود ۵ هزار تومان است.
وی اعلام نمود: میزان مطالبات شرکت آب و فاضلاب استان خراسان رضوی بیش از یک همت است که ۵۰ درصد آن مربوط به بخش ادلری، دولتی و نهادها و ۵۰ درصد مربوط به مشترکین مسکونی و تجاری است. این در حالی است که شرکت برای تکمیل پروزههای خود مجبور به دریافت ۲۰۰ میلیارد تومان وام شده است.