مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد اعلام کرد:
حفظ جان مردم اولویت اول ما است
مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد ابراز کرد: حفظ جان مردم اولویت اول ما است. تمام ایستگاههای مترو مشهد ایمن هستند. مترو را کوچک نگه داشتهایم و تحمیل بار مالی به شهرداری نداریم. تلاش داریم نارضایتی مردم کمتر باشد.
به گزارش
پایگاه خبری مشهد رخداد؛ کیانوش کیامرز، در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: خط یک قطار شهری مشهد بصورت کامل انجام شده است و روزانه ۳۵۰ هزار نفر را جابجا میکند. در قراداد اولیه این خط ۱۲۰ واگن پیشبینی شده بود که در حال حاضر ۶۰ واگن مشغول خدمت رسانی است و بر اساس موافقتنامه با شرکت بهرهبرداری ۶۰ واگن تامین خواهد شد.
وی افزود: خط دو قطار شهری که از جنوب شهر تا شمال مشهد به طول ۱۴/۵ کیلومتر است. با افتتاح ایستگاه فکوری ( سلامت) به عنوان آخرین ایستگاه در این خط، تمام ایستگاهها افتتاح شده و مسافرگیری صورت میپذیرد. این خط خوشبختانه مشکل واگن ندارد. خط دو فقط باید دپو تامین، تعمیر و تجهیزات انجام شود تا ۱۰۰ درصد این خط نیز تمام گردد که تا پایان سال ۱۴۰۵ این کار صورت میگیرد.
مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد اظهار کرد: خط سه قطار شهری، به طول ۳۰ کیلومتر از امیریه تا شهرک ابوذر است که طولانیترین خط خواهد بود. ۲۳ کیلومتر از این مسیر حفاری تمام شده است. عملیات اجرایی این خط، فاز بندی گردیده و ۷ کیلومتر باقی حفاری در فاز ۴ شروع کردیم. فاز یک خط سه، به طول ۶ کیلومتر با سه ایستگاه، اردیبهشت امسال بهرهبرداری آزمایشی شده است. ۲۴ هزار میلیارد تومان برای این فاز هزینه شده و منتظر افتتاح رسمی آن توسط ریاست جمهوری هستیم.
کیامرز ادامه داد: این ۶ کیلومتر ۴ ایستگاه میانی، ۱۵ خرداد، علامه مصباح، حرم مطهر بالا خیابان و بسیج، دارد که هسته بتونی آنها انجام شده که مجوز معماری و راهاندازی تا یک ماه دیگر خواهیم گرفت. سه ایستگاه، توحید، مجد و فردوسی، از فاز دو خط سه مجوز سازه گرفتهایم که امسال کلنگ زنی و وارد ساخت و ساز میشود.
وی عنوان کرد: خط ۴ قطار شهری مشهد نیز از انتهای مهرمادر شروع تا شهرک شهید باهنر به طول ۲۱/۵ کیلومتر ادامه دارد. ۱۴/۵ کیلومتر اجازه حفاری گرفتهایم و ۵/۵ کیلومتر حفاری شده است. شرکت قطار شهری مشهد در ۴ خط فعال است. سعی کردیم منابع مالی شهرداری را درگیر نکنیم و تامین منابع مالی بیشتر از اوراق مشارکت با ۵۰ درصد و ۱۰۰ درصد است. امیدواریم با دورنمایی خوبی که داریم پیش بردیم. این دوره مدیریت شهری بهترین دوره بود. با توجه به اتفاقات و مشکلات، حفاری خطوط ۳ و ۴ در حال انجام و خط دو کامل شده است.
مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد با بیان اینکه؛ هر یک کیلومتر ساخت مترو ۵۰ هزار دلار هزینه دارد که شامل تونل، تجهیزات، خریداری تملکات، ناوگان و ایستگاه است، تصریح کرد: بجز ناوگان ۸۰ درصد داخلی سازی است. هر چند قیمت بومی سازی، بالاتر از قیمت وارداتی است ولی خود را به ملی سازی مکلف کردهایم و ۲۰ درصد از تجهیزات خارجی استفاده مینمائیم. در ناوگان نیز ۴۰ درصد داخلی سازی هستیم. همچنین شرکت بهرهبرداری با چند شرکت دانشبنیان در تامین تجهیزات میکانیکی تفاهمنامه دارد.
کیانوش کیامرز با بیان اینکه ۱۵ درصد از حمل و نقل عمومی توسط مترو انجام میگیرد، گفت: ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خط ۳ درنظر گرفته شده است و چشم انداز ما بهرهبرداری خط سه قطار شهری سال ۱۴۱۰ بوده که این مستلزم تامین مالی است. ایستگاه بسبج خط سه، اگر خوب کار شود، شهریور ۱۴۰۵به اتمام میرسد، اما قصد داریم کار ۹ ماهه را در ۳ ماه انجام دهیم و در ۲۲ بهمن افتتاح نمائیم. در خط ۳، دو اتصال در میدان شهدا و میدان بسبج داریم که اگر ایستگاه بسیج را افتتاح کنیم، عملیات اجرایی دیگر ایستگاهها سریعتر خواهد بود.
وی با اعلام اینکه؛ جانمایی ایستگاهها در اختیار ما نیست و در طرح مطالعاتی مشخص شده که بین دو ایستگاه حداقل ۱/۵ کیلومتر باید فاصله باشد، در پاسخ به سوال خبرنگار ما بازگو کرد: هر دو شهر جدید بینالود و گلبهار طرح راهاندازی قطار شهری دارند که گلبهار به خط یک و سه و بینالود به خط سه، قطار شهری مشهد اتصال خواهند داشت. انجام پروژه این دو شهر اقماری با وزارت راه و شهرسازی است.
مدیرعامل قطار شهری مشهد تاکید کرد: تامین واگن دیگر دست ما نیست. حتی اگر منابع مالی نیز داشته باشیم نمیتوانیم واگن بخریم و باید دولت تامین کند. واگن ملی هم هنوز به نتیجه نرسیده است. حفظ جان مردم اولویت اول ما است و تمام ایستگاهها خطوط مترو مشهد ایمن هستند. تلاش داریم نارضایتی مردم کمتر شود. ما تحمیل بار مالی به شهرداری نداریم و شرکت قطار شهری را کوچک نگه داشتهایم.