@mashhadrokhdad
menusearch
mashhadrokhdad.ir

عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل خراسان رضوی: ترانزیت صادرات خدمات است

جستجو
۱۴۰۱/۵/۲۴ دوشنبه
(1)
(0)
عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل خراسان رضوی: ترانزیت صادرات خدمات است
عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل خراسان رضوی: ترانزیت صادرات خدمات است

عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل خراسان رضوی:

ترانزیت صادرات خدمات است

 
 
 
 
 
عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت: صادرات، صدور منابع و ترانزیت صادرات خدمات است. منابع یک روز تمام می‌شود، اما ترانزیت تمام شدنی نیست.
 
 
 
 
 
 
 
به گزارش پایگاه خبری مشهد رخداد؛ محمود امتی، نایب رئیس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: انجمن صنفی استان خراسان رضوی در بخش های کارشناسی و مجامع حمل و نقل حضور داشته و نقش خوبی را ایفاء کرده است. ترانزیت به افقانستان و کشورهای آسیای میانه ۹۰ درصد توسط شرکت‌های استان انجام می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه، انجمن خراسان رضوی جایگاه ویژه ای در کشور کسب کرده است و اعضاء اکتیو و پویا هستند، افزود: ما یک دوران گذار در ترانزیت را طی می‌کنیم. ترانزیت یک مزیت ویژه در اقتصاد کشور است. شرایط جغرافیای ایران ترانزیت را یک نعمت بالفعل برای اقتصاد کشور ساخته است، اما بخش زیادی را به کشورهای همسایه واگذار کرده ایم.
امتی اظهار کرد: بخش ترانزیت در دو عامل نرم افزاری و عوامل سخت افزاری هم مزیت ها و م نقاط ضعفی داریم. ما به دلایلی نتوانسته ایم از ظرفیت‌هایمان استفاده کنیم. چون به آب‌های آزاد دسترسی داریم می‌توانیم ظرفیت خوبی ایجاد کنیم ولی این اتفاق نیفتاده است.
ایشان ادامه داد: مولفه‌های زیادی در رونق ترانزیت موثر هستند. الزامات اولیه دیپلماسی خارجی و تعامل سیاسی و اقتصادی با دنیا است. در ترانزیت دو سر مبداء و مقصد، دو کشور خارجی هستند، در این قسمت کاستی هایی داریم که بخاطر تحریم ها، این تعامل و دیپلماسی را نداشته ایم.
نایب رئیس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی بیان داشت: برای اثبات مزیت های اقتصادی ترانزیت راه طولانی طی کرده‌ایم. قبلا مدیران دولتی یا دیدگاه منفی داشتند یا باور نداشتند ترانزیت مزیت اقتصادی دارد.
ابراهیم عطایی، عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی نیز در این نشست بیان داشت: یکی از مشکلات پیرامون کشور در مرزهاست، عدم زیر ساخت در مرزهای کشور، ساختار مدیریتی در مرزها، که مدیریت واحد در مرزها نداریم و در ترانزیت با ۲۵ سازمان دولتی مواجه هستیم، عدم جانمایی در مرزها و نگاه امنیتی به ترانزیت از جمله مشکلات پیرامونی بوده است.
وی ادامه داد: متاسفانه توقف کامیون‌ها معضل بزرگی است. هنوز مشکلات ۲۰ سال پیش داشتیم، وجود دارد. اگر ورود و خروج مرزها تسهیل شود، می‌تواند تمایل صاحبان کالا و تجار را به ترانزیت از مسیر ایران افزایش یابد.
همچنین حمید رضا دشتی، عضو هیات مدیره انجمن گفت: ما در بهترین نقطه دنیا با ناکارآمدترین مدیران هستیم. ایران در گلوگاه خاصی قرار دارد که یک ثروت و نعمت خداوندی است. ما مزیت های زیاد اقتصادی داریم که دنیا نمی‌تواند با ما مقابله کند اما نه با این ساختارها،
وی ادامه داد: اگر بهترین سرمایه گذاری در مناطق آزاد و بنادر داشته باشیم اما راه‌های مواصلاتی وجود نداشته باشد، هیچ عملکرد خوبی نخواهد داشت. خود داشتن بنادر کفایت نمی‌کند. تجهیزات روز دنیا را نداریم، خطوط و ناوگان فرسوده است و بازاریابی کالای موفقی نداشته‌ایم.
دشتی اظهار کرد: برای تجار و صاحبان کالا هزینه و زمان بسیار مهم است، اگر ما بدترین عملکرد را داشته باشیم، ترجیح داده می‌شود از مسیر طولانی استفاده گردد.
عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های حمل و نقل خراسان رضوی، سید قاسم حسینی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: ترانزیت در استان ما نوپا است. بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی حمل و نقل بین المللی در مشهد شکل گرفت و اکنون ۲۵۰ شرکت حمل و نقل بین المللی داریم. مشکلات ما نیز همان مشکلات سال‌های قبل است و هر ساله تکرار می‌گردد.
ایشان خبر داد: امسال توسط دولت هدف گذاری ۲۰ میلیون تن ترانزیت شده است که اراده بیشتر و عملکرد بهتر را می‌طلبد. باید دولت متولی خاصی را در صنعت ترانزیت مشخص نماید، اکنون ۲۵ سازمان در ترانزیت دخیل هستند.
حسینی تصریح کرد: باید منفعت سازمانی به سمت منفعت ملی برود. باید این دید بوجود آید و ابزارها با هم باشند. قوانین فراوانی بصورت مستقیم و غیر مستقیم در ترانزیت وجود دارد که گاهی با همدیگر را نفض می‌کنند. عدم ارتباط قوی بین قوه مقننه و بخش خصوصی وجود دارد و نظرات بخش خصوصی گرفته نمی‌شود تا قوانین درست و کاربردی تصویب شود. همچنین اعمال سلیقه مدیران در اجرای قانون آزار دهنده است. باید از اقتصاد سیاسی به سمت سیاست اقتصادی برویم.
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر