دانشگاه مهارت خراسان رضوی میزبان اجلاسیه بسیج اساتید
سومین اجلاسیه مسئولین کانونهای بسیج اساتید دانشگاه ملی مهارت سراسر کشور، به میزبانی دانشگاه خراسان رضوی، در محورهای تبیین نقش اساتید بسیجی در تحقق اهداف دانشگاه ملی مهارت، بررسی چالشها و فرصتهای پیش روی دانشگاه و ارائه راهکارهای ارتقاء سطح علمی و فرهنگی، ۲۱ و ۲۲ آذر برگزار شد.
به گزارش
پایگاه خبری مشهد رخداد؛ دکتر غلامرضا زمانی، ریاست دانشگاه ملی مهارت کشور در سومین اجلاسیه کانون بسیج اساتید داشگاه مهارت که در سالن همایشهای شهید جمهور، دانشکده شهید منتظری مشهد برگزار شد، گفت: بسیج اساتید از جنس دانشگاه و در بدنه دانشگاه است. برای بلند کردن بارهای روی زمین مانده و پیمودن مسیرهایی که پیموده نشده یا ناقص پیموده شده است. جنس این دانشگاه نیز از سایر موسسات آموزش عالی متفاوت است، لذا باید به مواردی توجه جدی صورت بگیرد. کمک به احراز هویت دانشگاه بیش از پیش صورت گیرد. خلق ذهنی علمی در کشور انجام پذیرد و ارتباط با جامعه هدف برقرار شود.
دکتر زمانی اظهار کرد: دانشگاه ملی مهارت را جامعه نمیشناسند و به وظایف و کارکرد آن آگاهی ندارند، حتی با اسم آن را هم آشنایی ندارند. آموزشهای مهارتی مثل هرم وارونه است و این باعث میشود کشور دچار عقب ماندگی شود. سکاندار این آموزشها، دانشگاه ملی مهارت است. همه باید برای ابزار هویت و خلق ذهنی در جامعه همت کنیم. این به معنای تضعیف دیگر دانشگاهها نیست، بلکه روشنگری این الزامات است.
وی ادامه داد: آموزشهای ما باید در کف جامعه هدف و به معنای عام کلمه صنعت باشد. این ارتباط باید تقویت گردد تا نیاز جامعه تقویت شود و متناسب با نیاز جامعه هدف، آموزش دهیم. هدف آموزشها انطباق با جامعه و بازار کار است. از بازار کار باید اطلاع داشته باشیم که اگر نداشته باشیم هدر رفت منابع است.
غلامرضا زمانی، با بیان اینکه؛ روحیه امید را به دانشجویان تزریق و تلقین کنیم، عنوان کرد: اکنون دانشجو نا امید است که باید این غمناک به شادابی تبدیل شود و جایگزین ناامیدی گردد. دانشگاه همانگونه که معاونتهایی دارد، معاونت دانشجویی و فرهنگی نیز دارد، باید پرداختن به روح و روان دانشجو در اولویت قرار گیرد.
دکتر سید مولا خاتمی، ریاست دانشگاه ملی مهارت خراسان رضوی نیز در این اجلاسیه گفت: یکی از بزرگترین و اصلیترین مؤلفههای منظومه فکری امامین انقلاب مشارکت مردمی، تقویت و حفظ انسجام، وحدت و امیدوار بودن به آینده است. امیدواریم توانایی اساتید دانشگاه که مجاهدین جهاد تبیین هستند موجب افزایش آگاهی و بصیرت شرایط کشور باشد و به دانشجویان انتقال یابد.
وی افزود: نسل جوان و دانشجو، امانتهای در دست ما هستند. باید با زبان روز و اثرگذار، آنها را جذب و به آنها آگاهی بدهیم. اینگونه همایشها میتواند به انسجام بخشی بیشتر، ارتقاء بصیرت علمی و فرهنگی جامعه دانشگاهی، تحقق اهداف بلند انقلاب و راهبردهای مقام معظم رهبری در عرصههای مختلف کمک کند.
محمدرضا جلیلی، ریاست بسیج اساتید داشگاه ملی مهارت در این همایش اظهار کرد: افتخار داریم سومین اجلاسیه را در کنار حریم ملکوتی حضرت رضا(ع) برگزار میکنیم. تلاش است در این اجلاسیه در کارگروهها، پنلها و دورههای تخصصی، باعث انسجام بخشی، جهاد تبیین و کمک به تخصصی شدن دانشگاه ملی مهارت که دانشگاه نسل چهار است، شود.
وی افزود: ۴۰ کارگروه مطالعاتی متناسب با تخصص همکاران و در برخی استانها اندیشکده برای کمک به نظام آموزشی و مهارتی تشکیل شده است. آمادگی کامل داریم به کمک معاونتهای دانشگاه بیایند و به حل نیازهای کشور و نیروهای مهارتی، اقدام کنند.
جلیلی عنوان کرد: امیدواریم در پایان این اجلاسیه، دستاوردهای خوبی داشته باشیم و در حل مسائل اجتماعی، فرهنگی، مهارتی و تربیتی، متناسب با بیانیه گام دوم انقلاب کمک گردد. هدف ما تولید علم نافع و تربیت عاقلانه است. شایسته است جشنوارههای ویژه اساتید مانند جشنواره ذلفقار، کنگره شهید تهرانی مقدم، المپیاد فرهنگی و ورزشی برگزار شود که مرجعیت دیگری برای بسبج اساتید دارد. همانگونه که کانونهای استانها تاکنون درخشیدهاند.
محمدرضا مردانی، ریاست بسیج اساتید کشور نیز در سومین اجلاسیه کانون بسیج اساتید دانشگاه ملی مهارت کشور، گفت: رسالت ما این است به خوبی واقعیت های میدانی را برای جوانان و دانشجویان در کنار علمآموزی تبیین کنیم و بصیرت را بالا ببریم. اساتید بسیجی به عنوان پرچمدار باید در دستور کار قرار گیرند. این دورههای دانش و معرفت افزایی به عنوان مهمترین محورهای خود داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه ۵ دوره دانشافزایی و توانمندسازی در مشهد برگزار شده است، افزود: یکی از کارهایی که در برنامه داریم، انسجام نقشآفرینی و تبیین معرفت و توانمندسازی در دانش و بینش است. هر روز باید خودمان دانش خود را افزایش دهیم.
ریاست بسیج اساتید کشور اظهار کرد: دانشگاه ملی مهارت به عنوان بزرگترین دانشگاه مهارتی کشور باید محور تربیت نیروهای ماهر و کارآفرین باشد. هر کدام از ۱۸۸ دانشگاه مهارت یک مسئله کشور را حل کند، مسائل بزرگی حل میگردد. یکی از موضوعات نقشآفرینی عمومی است. نقش دانشگاه مهم است و دشمن دنبال نفوذ در آن است.
مردانی با اشاره به تاکید بر آموزش های مهارتی در برنامههای ششم و هفتم توسعه عنوان کرد: در برنامه هفتم توسعه مقرر شد ۴۰ درصد آموزش دانشگاهها مهرت محور شود. اما خانوادهها با آموزشهای فنی و حرفهای آشنا نیستند و به دنبال رشتههای نظری میروند در حالی که برخی رشتهها اشباع شدهاند. کاری که اساتید بسیجی باید انجام دهند، معرفی دانشگاه ملی مهارت و رشتههای آن است.
وی با اشاره به شعار سال تصریح کرد: برای تحقق جهش تولید با مشارکت مردم باید حرکت به سمت نیازهای مسئله محور و تولید نافع باشد. تشکیل قرارگاههای مهارتی، اندیشکدههای فنی و حرفهای و ایجاد گروههای مسئله محور مهارتی میتواند زمینه بالندگی مدیریت دانشگاه را فراهم آورد.
حجت الاسلام علیزاده موسوی، مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ملی مهارت خراسان رضوی نیز بیان داشت: ۱۶ آذر یادآور جنبش دانشجویی است. امیدواریم مسئولین کانونهای بسیج اساتید، بتوانند نقش خود را در دانشگاهها به درستی ایفا کرده و در رشد معنوی و هویت دانشجویی فرزندان معنوی خود موفق باشند. همانگونه که حضرت امام خمینی (ره) فرمودهاند" بسیج لشکر مخلص خداست " و باید مخلصانه در این مسیر قدم برداشت.