شهر تاریخی در زیر میدان ده دی مشهد
به همت سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد اصحاب رسانه از تونل تاریخی میدان ۱۰ دی با قدمت بیش از ۱۰۰ سال، که در سال ۹۵ کشف شده است، بازدید کردند.
به گزارش
پایگاه خبری مشهد رخداد؛ محمود عبداللهزاده، مدیرعامل سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد، در جریان تور خبری بازدید اصحاب رسانه از روند احیای تونل تاریخی میدان ده دی گفت: این تونل با قدمت بالای ۱۰۰ سال، ناشی از حفاریهای شهرداری حاصل توسعه و عمران شهری، شناسایی شد. تونل عظمت خاصی دارد و ارتفاع آن ۴ و عرض آن ۸ متر است. این تونل قابلیت حملونقل زیرشهری یا شهر زیرزمینی را دارد و فرعیهای متعددی برای آن متصور هستیم.
وی افزود: نکته قابلتأمل در مورد تونل این است که محل گذر بوده و علاوه بر این، جنبههای زیبایی آن رعایت شده است. در اجرای تونل که به گورستانها میرسیدند، از سنگهای قبر برای جدارهها استفاده شده است. ابعاد تونل برای ما مشخص نیست ولی پیشبینی ما این است که از سمت شرق تا باغ ملی و از سمت غرب و تونلهای فرعی تا کوهسنگی و بیمارستان سینا ادامه پیدا کند.
مدیر عامل سازمان عمران و بازآفرینی شهری، شهرداری مشهد اظهار کرد: شناخت ما از تونل براساس اسناد و مستندات گذشته، بسیار کم است. در جدارههای دیوار چوبهایی به طول دو متر کار شده که کل بار و ضربه را گرفته است. استحکام تونل بسیار بالا بوده و ما فکر میکنیم تونل کارکرد بسیاری داشته است. کاربری پدافندی تونل قطعی بوده و کاربری حملونقلی یا ارتباطی یا زیرزمینی هم برای آن متصور هستیم. این تونل برند شهری برای شهر مشهد است. امیدواریم سایر دستگاهها کمک کنند تا در اسرع وقت برای پذیرایی از شهروندان و زائران آماده کنیم.
بهزاد چوپانکاره، مدیر پروژه ساماندهی بافتهای تاریخی سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد نیز گفت: این سند این تونل، مربوط به سال ۵۲ است، زمانی که میدان ۱۰ را میسازند. گزارش دوم به زمان ساخت کال قرهخان در سال ۶۱ برمیگردد. سال ۹۲ زمانی که شرکت تاسیساتی، تاسیسات خود را میسازد، تونل از بغل تخریب میشود، با میراث فرهنگی تماس گرفته و گزارش نوشته میشود. آخرین گزارش مربوط به سال ۹۵ است.
وی ادامه داد: سال ۱۴۰۲ با همت شرکت بازآفرینی، وارد جریان و گفتگو با میراث شدیم. سه دوره باستانشناسان اداره کل میراث فرهنگی آمدند و اجازه خاکبرداری به ما داده شد، که ۷۰ متر را آزاد کردهایم. چوب های استفاده شده از چوپ های توت است که مقاومت و تراکم بالا دارند استفاده شده است. ۹ طاق مختلف در سقف داریم.
چوپانکاره عنوان کرد: ما سعی داریم بزودی خاکبرداری را تمام کنیم و وارد فاز مطالعاتی شویم. تمام تلاش این است، این تونل بازآفرینی، مرمت و آماده سازی کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم و اطلاعات شهر مشهد به زائرین، مجاورین و مخاطبین ارائه شود.