امام جمعه مشهد عنوان کرد:
دانشگاه در رأس جامعه است
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی عنوان کرد: در حاکمیت اگر لاابالیگری در روابط انسانی تسلط پیدا کند هر ساختار ارزشمندی را به نابودی میکشاند، اینجاست که اساتید دانشگاه به عنوان زمامداران فکر و فرهنگ به میدان بیایند و در مسیر فرهنگ سازی از سنگر دانشگاه به عنوان راس اندیشه سازی در جامعه استفاده نمایند.
به گزارش
پایگاه خبری مشهد رخداد؛ آیتالله سید احمد علم الهدی، در جمع دومین گروه، دوره دانش افزایی و توانمندسازی مسئولین و اعضای شوراي بسیج اساتید کشور که در مجتمع امامت مشهد برگزار شد، گفت: نقش امام باقر (ع) در انقلاب فرهنگی در تاریخ اسلام و امامت بسیار قابلتوجه است. اگرچه موقعیت سیاسی آن زمان ممکن بود اقتضای انقلاب نظامی یا سیاسی داشته باشد، ترجیح دادند که به جای قیام نظامی، به انقلاب فرهنگی پرداخته و تأکید بر تعالیم دینی و فرهنگی داشته باشند. نقش امام باقر (ع) در هدایت جامعه به سمت اصلاحات فرهنگی و دینی، در واقع به عنوان یک حرکت اعتراضی و فرهنگی در برابر ظلمهای حکومت اموی و بهبود وضعیت دینی و اجتماعی مسلمانان قابلتوجه است.
وی افزود: هدف امام باقر (ع) از انقلاب فرهنگی، ایجاد بستر فکری و فرهنگی در جامعه برای فهم صحیح مبانی اسلام و نه تنها کسب قدرت سیاسی بود. امام باقر (ع) به دلیل اعتقاد به ضرورت انقلاب فرهنگی، از همراهی با قیام زید بن علی صرف نظر کردند. هدف اصلی ایشان نهادینه کردن مفاهیم اسلامی در ذهن مردم و ایجاد زمینه برای اعتراض به ظلم و فساد بود. بدون آمادهسازی فکری و فرهنگی جامعه، انقلابهای سیاسی و اجتماعی نمیتواند به نتیجه مطلوب برسد. امام باقر(ع) با هدایت خود، فضای فکری را برای اعتراض به ظلم و ایجاد تحول فرهنگی در جامعه فراهم کردند.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، اظهار کرد: رای تحقق عدالت اسلامی در جامعه، باید اصول اسلامی بهعنوان مبانی فکری و فرهنگی مورد توجه قرار گیرد و از هرگونه فساد و انحراف دوری جست. اگر جامعهای به این اصول پایبند باشد، میتواند نظام عادلانهای را پیاده کند. بزرگواران باید بدانند که رسالت و مسئولیت در مدیریت فکری و فرهنگی جامعه بر عهده آنهاست. اگر توانستید این جریان را به سمت ارزشهای دینی هدایت کنید، جامعه دینی موفقی خواهیم داشت. اما اگر در نظام آموزشی و پژوهشی تغییرات فکری و فرهنگی به وجود نیاید، ممکن است دچار رکود شویم.
آیت الله علمالهدی تاکید کرد: مدیریت فکری و فرهنگی باید به اصول دینی پایبند باشد و نباید به اقتضائات سیاسی و قدرتهای حاکم واگذار شود. این امر برای حفظ ارزشهای اسلامی و جلوگیری از انحرافات ضروری است. در عرصههاي سياسي و اجتماعي امروز، بايد سيره اهل بيت و آموزههاي علمي معصومين را مورد توجه قرار دهيم. اين آموزهها ميتواند راهبردي مؤثر براي مواجهه با تحولات سياسي و اجتماعي معاصر باشد.
وی با اشاره به مسئوليت بسیج اساتيد تاکید کرد: شما بزرگواران که مسئوليت تربيت فکري و فرهنگي جامعه را به عهده داريد، بايد به اصول ديني پايبند باشيد و از انحرافات سياسي و فرهنگي جلوگيري کنيد. اميدوارم که اين مسئوليت بزرگ را به درستي انجام دهيد و امانتهايي را که به شما سپرده شده، به بهترين نحو ممکن به انجام برسانيد.
وی با بیان اینکه دانشگاه در رأس جامعه است عنوان کرد: در حاکمیت اگر لاابالیگری بر روابط انسانی تسلط پیدا کند هر ساختار ارزشمندی از خانواده گرفته تا باورهای اخلاقی را به نابودی میکشاند. اینجاست که اساتید دانشگاه به عنوان زمامداران فکر و فرهنگ در جامعه باید به میدان بیایند و در مسیر فرهنگسازی از سنگر دانشگاه به عنوان رأس جریان اندیشهسازی در جامعه استفاده کنند. امروزه بخشی از جریانات فکری جامعه از حوزه کنترل میشود، اما واقعیت این است که همه امور جامعه توسط حوزههای علمیه قابل کنترل نیست. ما امروزه با نسل جوان دانشگاهها مواجه هستیم که براساس طبیعت ذاتی خودشان به مساجد گرایش پیدا نمیکنند و هدایت این قشر از عهده اساتید دانشگاه برمیآید.
امام جمعه مشهد ادامه داد: اگر شما توانستید تفکر این قشر را به سمت ارزشهای اسلامی مدیریت کنید، جامعه ما یک جامعه دینی موفق میشود، اما اگر قرار شد در عرصه آکادمیک، فرهنگسازی و اندیشهپروری مورد بیتوجهی قرار بگیرد، ما در پیشبرد نظام و انقلاب دچار رکود و عقبگرد میشویم. اینکه ما رها کنیم تا هر قدرت حاکم بر جامعه بیاید و جریان فکر و فرهنگ را کنترل کند، در مقابل ما فقط محدود به فعالیت علمی در کسب و کارمان بمانیم، آنگاه ما گرفتار عذاب الهی میشویم و عذاب الهی نیز همان ذلتی است که همه شیرینیهای زندگی را به کام ما تلخ میکند. اگر جریانی روی کار آمد که تضمین قدرت خود را از طریق بی تفاوتی در برابر لاابالی گری ها، جریانهای لائیک و مفاسد اخلاقی قابل تحقق دانست، اینجاست که باید با آن مقابله شود.
حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای انقلاب فرهنگی نیز در این همایش گفت: هویت ایرانی-اسلامی-انقلابی ما باید به عنوان اولویت اصلی تقویت شود. اگر این هویت تقویت نشود، سبک زندگی ما دچار بحران خواهد شد. ما هنوز نظریه جامع و کاملی در حوزه هویت نداریم. نظریههای روانشناسی هویت، حدود هشت مورد هستند و در جامعهشناسی نیز به همین تعداد، نظریههای هویت وجود دارد. اما باید نظریههای خاص خودمان را تدوین کنیم.
وی افزود: باید کرسیهای نظریهپردازی در دانشگاهها برگزار شود تا اساتید بتوانند نظریههای خود را ارائه دهند. ما به نظریههای جدید نیاز داریم تا بتوانیم هویت ایرانی-اسلامی-انقلابی خود را تقویت کنیم. ما نیازمند تقویت اخلاق عمومی جامعه هستیم که شامل فرهنگ خردورزی، فرهنگ مصرف بهینه، فرهنگ ایثار و ازخودگذشتگی است. ورزش عمومی باید ترویج شود تا بیماریها کاهش یابد و مردم زندگی سالمتری داشته باشند. آمار بیماریهای قلبی و سکته در کشور بالاست و یکی از مهمترین عوامل آن، نبود فرهنگ ورزش عمومی است.
دبیر شورای انقلاب فرهنگی اظهارکرد: بسیج اساتید باید به سمت نظریهپردازی برود و نقد نظریههای غربی را ادامه دهد. ما آرزو داشتیم که بعد از مرحله نقد، به نظریهپردازی برسیم، اما این کار هنوز نیمهتمام مانده است؛ اساتید بسیجی باید نظریهپردازی کنند و نظریههای خود را ارائه دهند. سند نقشه جامع فرهنگی کشور باید بهطور کامل اجرا شود و هر استانی باید برش فرهنگی خود را داشته باشد. در حال حاضر، حدود ۲۰ استان برش فرهنگی خود را تدوین کردهاند و ۱۱ استان دیگر نیز باید این کار را انجام دهند.
حجتالاسلام خسروپناه با بیان اینکه؛ سند دانشگاه اسلامی نیز با هدف تقویت فرهنگ اسلامی در دانشگاهها تدوین شده است و باید بهطور کامل اجرا شود، ادامه داد: سند دانشگاه اسلامی دارای چهار فصل اصلی است که شامل نظام فرهنگی تربیتی، نظام آموزشی، نظام پژوهشی و نظام مدیریتی است. این سند باید بهطور کامل اجرا شود تا فرهنگ اسلامی در دانشگاهها تقویت شود. اجرای این سندها و تقویت هویت ایرانی-اسلامی-انقلابی، میتواند به بهبود وضعیت فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور کمک کند.
وی تاکید کرد: چشمانداز پژوهشی سند دانشگاه اسلامی، تولید و گسترش مرزهای دانش و علوم کارآمد و مرجعیت علمی در جهان اسلامی است. نظام مدیریتی سند دانشگاه اسلامی، دارای هفت راهبرد است و اقداماتی برای هر راهبرد تعیین شده است. چشمانداز مدیریتی این سند، مدیریت برنامهریز جامعنگر، عدالتمحور، کارآفرین همراه با نظارت و ارزیابی مستمر است.
دبیر شورای انقلاب فرهنگی گفت: چشمانداز فرهنگی تربیتی ما، پرورش نخبگان عالم متعهد به ارزشها و معتقد و متخلق بر اساس خردورزی، آزاداندیشی و خلاقیت است. هدف این سند، تربیت نخبگان خردورز، با اخلاق و متعهد به ارزشهای اسلامی است. دانشگاههای ما هنوز علممحور هستند، در حالی که باید به سمت دانشکدههای موضوعمحور حرکت کنیم.
وی با تاکید بر اهمیت پژوهش و مقاله نویسی، عنوان کرد: فعالیتهای علمی باید به حل مسائل جامعه کمک کند. اساتید باید به پژوهش بپردازند و مقالاتی بنویسند که بتوانند مسائل را حل کنند. بسیاری از آسیبهای اجتماعی ناشی از مشکلات خانوادگی است و باید به ریشهیابی و حل این مشکلات پرداخت.