مدیرعامل سازمان حمل و نقل درون شهری مشهد:
مهترین رویکرد سازمان، هوشمند سازی است
مدیرعامل سازمان مدیربت حمل و نقل درون شهری شهرداری مشهد گفت: خاصیت استقرار هوشمند سازی شامل همه ذینفعان خواهد بود. ادامه خدمات رسانی سریعتر، صحیحتر، بهنگام تر و سالم سازی، موضوع هوشمند سازی است.
به گزارش پ
ایگاه خبری مشهد رخداد؛ سید جعفر شمس در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد برگزار شد، گفت: یکی از موضوعات در حوزه مدیریت شهری که بصورت کلان دنبال آن هستیم تا ادامه خدمات رسانی سریعتر، به هنگامتر و سالم سازی انجام گیرد، موضوع هوشمندسازی است. در سال ۱۴۰۳ هوشمند سازی را با چند رویکرد استارت زدیم و چند اتفاق افتاده است.
وی افزود: افتتاح مرکز کنترل ترافیک و منتورینگ سازمان را خواهیم داشت که نظارت بر ترافیک کامیونهای سنگین و نیمه سنگین است. یکی از بحثهای قوانین ترافیک، موضوع محدوده " کامیون ممنوع " است. در شهر مشهد سه محدوده داریم. محدوده قرمز در اطراف حرم، کامیون ممنوع است. محدوده زرد از محدوده قرمز تا محدوده سبز، در ساعات خاص عبور آزاد است و در غیر این ساعات نیاز به مجوز پلیس راهور دارد.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری مشهد اظهار کرد: برای نظارت دقیق علاوه بر سامانه جامع سازمان، باید نظارت هوشمند انجام گیرد. خاصیت استقرار هوشمند سازی شامل همه ذینفعان خواهد بود. با این هوشمند سازی تخلفات به کمتر از ۵ درصد خواهد رسید. موضوعات، کامیون ممنوع، بررسی پروانههای فعال و غیرفعال، افتتاح مرکز کنترل از طریق هوشمندسازی انجام خواهیم داد.
شمس تاکید کرد: مهمترین اقدام، موضوع بارنامه درون شهری است، که مانند بارنامههای برون شهری صادر میشود، و اطلاعات ۷ گانه در حوزه ایمنی، نظارتی و روانسازی ترافیک در خود دارد. شهرداری مشهد تنها شهرداری در کشور است که سامانه خود را خودش نوشته و کار میکند. با این کار نیازها جامع تر و کاملتر خواهد بود. اکنون ۱۰ درصد بارنامهها از طریق سامانه خود شهرداری مشهد و ۹۰ درصد دیگر از سامانه قدیم وزارت کشور استفاده مینمایند.
وی بیان داشت: برای اینکه یک سازمان روابط درست انجام دهد، نیاز به ایجاد زیرساخت ارائه خدمت و سرویس به حوزه تخصصی است. دو موضوع مهم در حوزه زیرساختی سازمان باید انجام گیرد. توسعه توقفگاه حوزه حمل و نقل بار بزرگترین دغدغه شهروندان است تا از توقف در جلو منازل و محلات جلوگیری گردد.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری مشهد ادامه داد: یکی از راهحل این معضل افزایش توقفگاه بود. استقبال رانندگان حوزه حمل بار بالاست و سطح اشغال توقفگاه ها ۱۰۳ درصد بوده است. مجموع توقفگاه داخل شهر قبلا ۳/۹ هکتار بود که طی ۱/۵ سال اخیر به ۹/۹ هکتار افزاش دادیم و دو توقفگاه جدید در میدان نمایشگاه و پایانه مفتح، ساختیم. در ورودی مشهد از سمت نیشابور که ۶۰ درصد ورودی کامیون سنگین و نیمه سنگین از این مسير است، اگر تملک زمین انجام گیرد قطعا ساخت توقفگاه را استارت خواهیم زد.
سید جعفر شمس در خصوص ایستگاه تخلیه بار نیز توضیح داد: گرفتن مجوز ایستگاه تخلیه بار نیاز به چهار مجوز رسمی از شهرداری منطقه، پلیس راهور، سازمان مدیریت حمل و نقل شبکهای و شورای ترافیک دارد. در سال ۱۴۰۳ تعداد ۷۰ ایستگاه را در دستور کار داریم، مجوزها گرفته شده و اعتبارات تخصیص یافته که از اواسط سال عملبات عمرانی شروع میشود.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل درون شهری شهرداری مشهد با اشاره به اینکه توسط سازمان پروانه فعالیت برای ناوگان، پروانه اشتعال برای راننده و پروانه بهرهبرداری برای شرکتها صادر میگردد، تصریح کرد: در شهر مشهد ۱۰۰ هزار راننده را تحت پوشش داریم و به آن هستیم با رویکرد خدمات رسانی در حوزههای سلامت، بیمه، ارائه تسهیلات و قطعات باشگاه رفاهی رانندگان را ایجاد نمائیم.
وی بیان کرد: سهم کامیونهای شهری در آلودگی هوا در حوزه منابع متحرک ۱۱/۳ درصد است که در سال ۹۶ دانشگاه فردوسی مشهد منتشر نموده، بعد از آن آمار رسمی ارائه نشده است. ما در سال گذشته ۵۶ هزار معاینه فنی، نظارت، مدیربت و صادر کرده ایم.