مدیرعامل شرکت تات خبر داد:
احداث ۲۲ کیلومتر مسیر دوچرخه در شهر مشهد
مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی گفت: در سطح شهر مشهد ۲۲۰ کیلومتر مسیر دوچرخه توسط شهرداری احداث شده است، که باید از این ظرفیتها استفاده شود. در سطح شهر، هزار و ۷۰۰ دوچرخه اشتراکی داریم که ۹۳۱ دوچرخه فعال است و ۱۳۰ دوچرخه در پارکهای بانوان استفاده میگردد. ۴۱ هزار مشترک داریم که نیمی از این افراد فعال هستند.
به گزارش
پایگاه خبری مشهد رخداد؛ قاسم طاهری در حاشیه تور خبری بازدید از اقدامات شرکت تات در جمع خبرنگاران گفت: ما در سه حوزه، پارکینگهای مسقف، پارک حاشیهای و دوچرخه اشتراکی خدمت رسانی میکنیم. شهرداری مشهد در کل ۶۵ مجموعه پارکینگ دارد که ۱۶ هزار و ۵۰۰ پارک را جانمایی میکند. ۱۹۱ معبر سطح شهر برای پارک حاشیهای در اختیار شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی ( تات) قرار دارد که ۱۰۳ معبر فعال هستند و معابر دیگر بصورت موقتی بهرهبرداری میشود. در پارک حاشیهای ۴۱ هزار و ۵۰۰ جای پارک وجود دارد.
وی افزود: در ایران تنها مجموعه هدفمند که به این شکل پارکینگهای را اداره میکند، شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی مشهد است. در شهرهای دیگر کارها بصورت جزیرهای انجام میگیرد و در دست مناطق شهرداری است.
مدیرعامل شرکت تات اظهار داشت: دوچرخه اشتراکی نیز میراث خوبی است که برای آن زحمت فراوان کشیده شده است. اولین مجموعه دوچرخه اشتراکی در کیش به بهرهبرداری رسید اما به دلیل شرایط آب و هوایی و گرما، نا موفق بود. در شهر تهران نیز با ۲۷ هزار دوچرخه راهاندازی شد، اما بخاطر فراز و نشیب شهر تهران، مردم نتوانستند استفاده کنند و طرح شکست خورد و اکنون این دوچرخه ها در پارکها برای تفریح استفاده میشود.
طاهری بیان کرد: در شهر مشهد هزار و ۷۰۰ دوچرخه اشتراکی داریم که ۹۳۱ دوچرخه فعال است و ۱۳۰ دوچرخه در پارکهای بانوان استفاده میگردد. ۴۱ هزار مشترک داریم که نیمی از این افراد فعال هستند. در سطح شهر مشهد ۲۲۰ کیلومتر مسیر دوچرخه توسط شهرداری احداث شده است. باید از این ظرفیتها استفاده شود. در چند ماه اخیر از ۲ درصد استفاده به ۴ درصد استفاده رسیدهایم.
وی تصریح کرد: ۶ میلیون پلاک ثبت شده است که روزانه ۷۵ هزار پلاک رصد میشود و ۸ هزار و ۵۰۰ پلاک غیر بومی است. رصد دقیق توسط سیستم مکانیزه هوشمند انجام میگیرد. تجهیزات نصب شده در پارکینگها برای رصد چای پارک است و خالی بودن را با رنگ سبز نشان میدهد. در دو اپلیکیشن، نشان و نسیم رضوان، جانمایی و ظرفیت پارکینگهای سطح شهر مشخص است. این پارکینگها دارای سیستم اعلام و اطفاع حریق است و وسیله نقلیه تحت پوشش بیمه خواهد بود.
قاسم طاهری با اشاره به اینکه از ۶۵ مجموعه پارکینگ سطح شهر مشهد ۱۳ مجموعه پارکینگ طبقاتی است، تاکید کرد: ما متولی ساخت پارکینگ نیستیم. بعد از ساخت پارکینگ برای بهرهبرداری به مجموعه ما تحویل میشود. درآمد حاصل از پارکینگها نیز مستقیما به خزانه شهرداری مشهد واریز میگردد.
سید محمد جعفری، رئیس اداره بهرهبرداری شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی( تات) نیز در خصوص تعرفه پارکینگها توضیح داد: در پارک حاشیهای نرخ گذاری با توجه به شاخص و ترافیک معابر در سه گروه تعیین میشود. در گروه الف که معابر پر ترافیک است، تعرفه ۴ هزار و ۵۰۰ تومان برای نیم ساعت است که برای ساعتهای بعدی ۱۵ درصد بصورت تصاعد دارد.
وی افزود: در پارکینگها تفکیک بندی بر اساس پارکینگ مسقف و روباز و هر کدام به سه گروه طبقه بندی میشود که بر اساس میزان تقاضا و زیرساخت تعرفه مشخصی دارد. در پارکینگهای مسقف، تعرفه هر نیم ساعت ۳ هزار و ۱۲۵ تومان و برای ساعات بعدی نرخ کاهشی خواهد بود. همچنین تعرفه دوچرخه های اشتراکی، برای نیم ساعت هزار و ۸۷۵ تومان است.