@mashhadrokhdad
menusearch
mashhadrokhdad.ir

ریاست دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور عنوان کرد: رکن مسئله تولید، سرمایه انسانی است

جستجو
۱۴۰۲/۱۱/۳ سه شنبه
(0)
(0)
ریاست دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور عنوان کرد: رکن مسئله تولید، سرمایه انسانی است
ریاست دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور عنوان کرد: رکن مسئله تولید، سرمایه انسانی است

ریاست دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور عنوان کرد:

رکن مسئله تولید, سرمایه انسانی است

 
 
 
 
 
ریاست دانشگاه دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: یک رکن مسئله تولید، سرمایه انسانی است که در سند تحول دانشگاه، برنامه ریزی برای تربیت و تامین تکنسین‌ها و مهندسین حرفه‌ای برای صنایع کشور است.
 
 
 
 
 
 
به گزارش پایگاه خبری مشهد رخداد؛ عرفان خسرویان، در سومین کنسرسیوم مهارت و اشتغال که در سالن همایش‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای شهید منتظری مشهد برگزار شد، گفت: مسئله اشتغال در دنیا، جزء مسائل پیچیده دولت‌ها و کشورها است که با سرمایه گذاری واحدهای صنعتی گره خورده است. از یک طرف باید دولت‌ صنایع را توسعه دهند و از سمت دیگر موانع تولید را از جلوی پای صنعتگران بردارد.
 
وی ادامه داد: یک رکن مسئله تولید، تامین نیروی و سرمایه انسانی است. در سند تحول دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور برنامه‌ریزی بر این امر شده است تا تکنسین‌ها و مهندسین حرفه‌ای برای صنایع کشور تامین شود که نیاز به یک برنامه جامع دارد. دانشگاه و صنعت باید تعامل کنند، انتظارات را مطرح نمایند تا بتوانند یک نقطه مشترک برسند و دانشجویان که وارد دانشگاه می‌شوند، بعد دو سال بدانند آینده شغلی آنها کجاست.
 
خسرویان با اشاره به اینکه باید اطلس مشاغل استان تدوین شوند و نیلز سنجی در واحد صنعتی داده شود، عنوان کرد: طبق گزارش مجامع بین‌المللی، در زنجیره صنعتی از کشورهای اطراف عقب افتاده‌ایم. در بسیاری از شهرک‌های صنعتی نیروی کار ماهر صنعتی کمتر دیده می‌شود. مهاجرت به کشورهای دیگر وجود دارد. اینها چالش‌هایی است که در مقابل صنعت وجود دارد که اگر کاری نکنیم در ۵ سال آینده بحران خواهیم داشت.
 
ریاست دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اينکه صنعتگران باید دانشگاه را خانه خود بدانند، تصریح کرد: بعد کرونا پنج حوزه محور پیشران اقتصاد در دنیا در نظر گرفته شده است. محور اول؛ طراحی و ساخت و تولید پیشرفته که ساده‌ترین آن قطعه سازی است، که نیاز به تکنسین برق و میکانیک دارد که در دانشگاه فنی و حرفه‌ای تربیت می‌شود.
 
وی افزود: صنایع حمل و نقل پیشرفته و ارتباطات، حوزه فناوری اطلاعات، it، هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال، صنعت زیست فن‌آوری و حوزه انرژی اعم از انرژی فسیلی و انرژی‌های تجدید پذیر، از حوزه های دیگر پیشران اقتصاد آینده کشورها است. در حوزه فناوری اطلاعات در دانشگاه انجمن های خوبی داریم. در حوزه زیست فناوری برنامه ریزی ها فعال سازی در راستای مکمل صنعت مهندسی است.
 
عرفان خسرویان بیان داشت: در حوزه انرژی‌ها دسترسی کشور ما بالا است. اما بسیار خام فروشی داریم، دانشگاه آمادگی ورود به این حوزه را دارد. کنسرسیوم مهارت و اشتغال که با طرح تات انجام می‌گیرد، شروع همکاری دانشگاه فنی و حرفه‌ای با صنایع است، که باید آمایش برنامه درسی، اصلاح هرم هیات علمی و اصلاح تجهیزات و آزمایشگاه داشته باشیم.
 
سید هادی طباطبایی، معاون سیاسی و امنیتی استانداری خراسان رضوی نیز اطهار داشت: بزرگترین مشکل کنونی در دولت مسئله اشتغال است. همواره تلاش بر این بود بین علم و صنعت ارتباط خوبی صورت گیرد. در دانشگاه‌ها هدف نباید مدرک گرایی باشد. دانشگاه باید در کنار صنعت و این ارتباط دو طرفه برفرار شود، تا در مجموع موجب توسعه شود. ما چاره‌ای نداریم به صنعت متصل شویم و صنعت نیز به دانشگاه متصل گردد. در ۴۰ سال گذشته شاهد رشد و شکوفایی علم و صنعت در ایران بودیم. ما به دنیا نشان دادیم ایران و ایرانی چقدر قدرت علمی و فناوری دارد.
 
وی ادامه داد: تولید علم در ایران ۱۱ برابر میانگین جهانی است. دانشگاه‌ نیز در تمام سطوح کشور گسترده شده است و این افتخار جمهوری اسلامی ایران است. دشمن دنبال آن است که جوانان کشور امید به آینده نداشته باشند و دانشگاه‌ها این امید را به جوانان می‌دهد و اشتغال تامین می‌گردد.
 
محمد امین بابائی، مدیرکل کار، رفاه و تامین اجتماعی خراسان رضوی در سومین کنسرسیوم مهارت و اشتغال گفت: دانشگاه‌ها به سمت نسل سه و چهار در حال حرکت هستند. موضوعی که اشتغال در آن، بسیار مهمی است و چگونه در برنامه کاری خود ببینند. دانشگاه به سمت بلوغ و مسئولیت اجتماعی خود حرکت می‌کند و نگاه به آینده فارغ التحصیلان خود دارد.
 
وی افزود: در ۱۰ سال گذشته، نگاه دانشگاه کار پژوهشی و آموزشی بود و به این مسائل پرداخته نمی‌شد. بخش خصوصی آماده ورود به دانشگاه است تا ارتباط صنعت و دانشگاه برقرار شود. امیدواریم بزودی دیوارهای دانشگاه‌ها برداشته شود و مردم راحت بتوانند در محیط دانشگاه حضور داشته باشند و باعث ارتباط دانشگاه، جامعه و صنعت گردد.
 
سید مولا خاتمی، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی نیز در این همایش بیان کرد: بحث اشتغال یکی از اصلی‌ترین کلید واژه آموزش است. که در پژوهش‌های هدفمند، نهایت آن کسب مهارت و شایستگی برای احراز شغلی است. اشتغال محور آموزش است که حول آن باید گردش کند.
 
وی ادامه داد: تبدیل این خواسته یک برنامه عملیاتی نیاز دارد که در تدبیر دانشگاه فنی و حرفه‌ای حرفه‌ای، طرح " تاد " آغاز شده است. مدیران ارشد و کارشناسان طی جلسات به این نتیجه رسیده‌اند که صلاحیت و شایستگی، تلاش برای نزدیک کردن صنایع با دانشجویان و محیط دانشگاهی است. روشهای برای این قرابت طراحی شده است.
 
خاتمی اظهار کرد: تربیت نیروی انسانی صنایع، همکاری صنایع در دل دانشگاه، آمایش رشته‌های تحصیلی بر اساس نیازهای اشتغال و تدوین سرفصل هدفمند مهمترین اهداف طرح تات است. الگوی این طرح بر سه موضوع، بررسی نیازهای شغلی صنایع، آموزش مبتنی بر شایستگی صلاحیت توسط صنایع و آموزش مبتنی بر سفارش( بورسیه) انجام می‌گیرد.
 
وی با اشاره به اینکه برای این طرح در تابستان امسال ارتباط گیری انجام گرفت، بیان کرد: با ۱۵۰ واحد صنعتی رایزنی شد. با ۷۰ واحد تفاهم‌نامه در قالب تامین ۳۲ هزار نیروی کار ماهر طی ۵ سال شکل گرفت. در ادامه کنسرسیوم مهارت و اشتغال که به عنوان طرح تاد انجام می‌گیرد، مراکز کاریابی و کافه کاریابی در دانشگاه شهید منتظری مشهد افتتاح خواهد شد.
 
سید مولا خاتمی در گفتگوی اختصاصی عنوان کرد: یک مشکل مهم که کشور درگیر است، آموزش هدفمند و آموزش بر مبنای نیاز واقعی است. امروز ماموریت تقاضای صنعت است و آموزش در رفع نیاز صنایع در نظر گرفته می‌شود. این همایش سومین کنسرسیوم مهارت و اشتعال است که بعد از استان‌های کرمان و مرکزی در خراسان رضوی، توسط دانشگاه فنی و حرفه‌ای برگزار می‌شود. در این طرح محتوای آموزشی به سمت نیاز سوق داده می‌شود و ارتباط با صنعت برقرار می‌گردد.
 
وی افزود: این طرح فقط در مرکز استان و مشهد نخواهد بود، بلکه در دیگر مراکز دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان در شهرستان‌ها نیز برگزار خواهد شد. ما در سطح استان خراسان رضوی ۱۱ آموزشگاه فنی و حرفه‌ای با ۱۲ هزار دانشجو داریم که ۷۰ درصد آنها در مقطع کاردانی و ۳۰ درصد در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند.
 
ریاست دانشگاه فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه؛ چون تاکید ما بر کیفیت آموزشی است نه کمیت آن، لذا قصد توسعه واحدهای دانشگاه‌ها را نداریم، گفت: یکی از ویژگی‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای تاکید بر مهارت دانشجویان است و به ازای یک ساعت آموزش تئوری، دو ساعت آموزش عملی در کارگاه و آزمایشگاه دارند. ما نمی‌خواهیم دانشجویان را برای مقاطع تحصیلی بالاتر آماده کنیم بلکه آموزش ما برای مهارت، اشتغال و بازار کار است.
 
 
شایان ذکر است؛ در این همایش تعدادی از مدیران شرکت‌ها و صنایع دانش‌بنیان همکار در طرح با دانشگاه فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص راهکارهای تعامل صنعت و دانشگاه پرداختند و در انتهای مراسم، تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین واحدهای صنعتی و دانشگاه فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی توسط چندتن از مدیران عامل شرکت دانش بنیان و ریاست دانشگاه فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی منعقد گردید
 
 
علی گلستانی
کد خبرنگار: ۱۳۹۹۰۱
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر