@mashhadrokhdad
menusearch
mashhadrokhdad.ir

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی خبر داد: ۹۲ اکیپ ثابت و ۸۴ اکیپ سیار آماده کشتار سالم عید قربان

جستجو
۱۴۰۱/۴/۱۵ چهارشنبه
(0)
(0)
مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی خبر داد: ۹۲ اکیپ ثابت و ۸۴ اکیپ سیار آماده کشتار سالم عید قربان
مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی خبر داد: ۹۲ اکیپ ثابت و ۸۴ اکیپ سیار آماده کشتار سالم عید قربان

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی خبر داد:

۹۲ اکیپ ثابت و ۸۴ اکیپ سیار آماده کشتار سالم عید قربان

 
 
 
 
 
 
مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: در سطح استان، ۹۲ اکیپ ثابت و ۸۴ اکیپ سیار آماده کشتار سالم عید قربان امسال هستند. همچنین در طول سال ۸۷ دکتر دامپزشک، ۱۷۷ نفر بازرس کشتارگاه و ۳۴ ناظر شرعی همکاری می‌کنند.
 
 
 
 
 
 
 
به گزارش پایگاه خبری مشهد رخداد؛ جواد اعلمی در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت تمهیدات بهداشتی دامپزشکی خراسان رضوی در عید سعید قربان برگزار شد، گفت: بیماری های مشترک بین انسان و دام وجود دارد که در دام علامت خاصی ندارد ولی برای انسان خطرناک می‌تواند باشد. مهترین بیماری مشترک تب کریمه کنگو است که امسال شرایط آب و هوا و خشکسالی باعث بیشتر شدن آن شده است البته این بیماری در کشتارگاه ها قابل شناسایی است.
وی با اشاره به سنت های غلط در کشتار غیر مجاز افزود: سنت ها و باورها می‌تواند به بیماری های مشترک دامن بزند که امیدواریم در جهت تغییر این سنت های نادرست قدم برداشته شود، تا زندگی سالم و بهداشتی داشته باشیم.
اعلمی بیان کرد: اقدامات دامپزشکی برای مبارزه با عوامل بیماری چه در بدن و چه حمل نگه داری دام انجام می‌شود، در همین زمینه در سه ماهه اول امسال ۵۸ هزار دام سنگین، ۵۰۰ هزار دام سبک و ۲۳۰ هزار متر مربع حمل نگهداری سمپاشی شده است. همچنین ۵ هزار لیتر سم بین دامداران توزیع شده است که مهمترین بخش پیشگیری بیماری دام است.
ایشان در خصوص کشتار های غیر در خارج از حوزه شهری نیز توضیح داد: با همکاری شهرداری و دستگاه قضایی کشتارگاه های داخل شهر نظارت می‌شود که در سال ۱۴۰۰ تعداد ۲ میلیون و ۸۰ هزار و ۵۸۵ راس کشتار شده است. کل لاشه های خارج از کشتارگاه نیز معدوم می‌گردد ولی در جاده و حاشیه جاده ها در حال هماهنگی هستیم تا متولی آن ورود پیدا کند، هر چند مدت یکبار کسانی که خارج از شهر ذبح غیر مجاز انجام می‌دهند دستگیر می‌شوند.
محمود قربانزاده، معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: هزار و ۷۰۹ عوامل بیماری زا در انسان وجود دارد که ۵۰ درصد آن یعنی ۸۰۳ عامل بین انسان و دام مشترک است. ۱۵۴ عامل نوپدید و جدید وجود دارد. از این میان ۱۱۴ مورد مشترک انسان و دام است که نقش بهداشت دام را در سلامت انسان نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: حشرات در سیکل بیماری انسان و دام موثر هستند که با رعایت ضوابط می‌توان از بیماری های مشترک جلوگیری کرد. بسیاری از بیماری ها در دام مشکلی ایجاد نمی‌کنند و علامتی ندارند ولی در انسان خطرناک هستند. رفتار مخاطره آمیز و بخصوص ذبح غیر بهداشتی می‌تواند بر شیوع بیماری کمک کند.
قربان زاده با اشاره به اینکه هر کشتاری در غیر کشتارگاه غیر مجاز است، بیان کرد: یکی از اقداماتی که به شیوع بیماری در کشتار غیر مجاز کمک می‌کند، عدم پیش سرد لاشه ها است. بعد از کشتار باید لاشه ها در دمای صفر به مدت ۲۴ ساعت در سردخانه آویزان باشند که این باعث ترشح آنزیمی می‌کند که باعث سلامت گوشت می‌شود.
معاون سلامت دامپزشکی خراسان گفت: برای کشتار عید سعید قربان، کشتارگاه های سطح استان آمادگی کامل را دارند و در شهرستان مشهد اقدامات ویژه دیده شده است که پذیرش نذر قربانی بصورت غیر حضوری از طریق سایت یا اپلیکیشن از جمله آن است.
قربانزاده با بیان اینکه در سه ماهه امسال ۵۳ هزار بازدید انجام شده که ۶ هزار غیر بهداشتی بوده است، اظهار کرد: در فصل بهار فقط در خصوص کشتار غیر مجاز ۸۹ پرونده قضایی داشته ایم که در سال گذشته ۳۲۵ پرونده بوده و ۳۷ واحد پلمپ شده است.
وی در خصوص مراکز و مشخصات مراکز قربانی عید قربان نیز بیان کرد: ۵ مرکز مجاز زیر نظر اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با مشخصات زیر آماده ارائه خدمات می‌باشند.
۱- بازار دام و کشتارگاه صنعتی گوشت مشهد: کیلومتر 15 جاده فریمان - روستای تپه سلام ( با امکان خدمات غیر حضوری، تلفن هماهنگی: ۳۱۳۰۱ و ۳۲۰۱۵ عرضه و کشتار دام)
۲- کشتارگاه کوهان: کنارگذر شمالی مشهد: حدفاصل روستای برج آباد و پل کارخانه سیمان، ابتدای جاده معدن اژدرکوه ( با امکان خدمات غیر حضوری، تلفن هماهنگی: ۰۵۱۹۱۰۹۰۱۰۵ و ۰۵۱۳۸۴۴۴۳۲۵ عرضه و کشتار دام)
۳- بازار دام عسگریه: کیلومتر ۱۸ جاده قدیم قوچان، بعد از سه راه فردوسی - کنار مسیر روستای عسگریه (عرضه دام)
۴- بازار دام مهد توس: جاده بهشت رضا (عرضه دام)
۵- بازار دام سنگین کنه بیست: جاده کنه بیست - روستای مهدی آباد (عرضه دام)
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر