@mashhadrokhdad
menusearch
mashhadrokhdad.ir

معاون استاندار خراسان رضوی: عرصه قلم، عرصه بصیرت و بصیرت افزایی است

جستجو
۱۴۰۱/۴/۱۴ سه شنبه
(0)
(0)
معاون استاندار خراسان رضوی: عرصه قلم، عرصه بصیرت و بصیرت افزایی است
معاون استاندار خراسان رضوی: عرصه قلم، عرصه بصیرت و بصیرت افزایی است

معاون استاندار خراسان رضوی :

عرصه قلم‌، عرصه بصیرت و‌ بصیرت افزایی است

 
 
 
 
 
 
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی در اختتامیه هجدهمین کتاب سال خراسان رضوی گفت : عرصه قلم‌ عرصه بصیرت و‌ بصیرت افزایی است.
 
 
 
 
 
 
به گزارش پایگاه خبري مشهد رخداد به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی؛ حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، معاون امور زیارت استانداری خراسان رضوی، در اختتامیه هجدهمین دوره انتخاب کتاب سال خراسان رضوی که در کتابخانه مرکزی امام خمینی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: دین اسلام مفتخر است که یک دین با رسالتی فرهنگی است‌. خداوند در قرآن که بزرگ‌ترین معجزه پیامبر اسلام(ص) است و تاریخ به وسیله آن هدایت می‌شود به قلم سوگند یاد کرده و سوگند در قرآن بار معنایی و ابعادی دارد که جایگاه قلم و اندیشه را نشان می‌دهد.
وی افزود: در ادامه این سوره اخلاق و منش نیکو از ویژگی‌های اهالی قلم شمرده شده است. همچنین عرصه قلم و نویسندگی را عرصه بصیرت و بصیرت‌افزایی دانسته است. در تکنولوژی و دستاوردهای علم و فناوری، بشر در قله‌هاست اما در کنار این‌ها جنایاتی علیه بشریت رقم می‌خورد که تمام بشریت محتاج هدایت هستند که این امر با اندیشه و قلم و فعالیت صاحبان اندیشه و قلم رقم می‌خورد.
گنابادی‌نژاد تصریح کرد: یکی از افتخارات خراسان این است که استان قلم و صاحبان قلم است و قدیمی‌ترین بنای فرهنگی حرم امام رضا(ع) کتابخانه امام رضا(ع) است که قدیمی‌ترین آثار خطی را داراست و منبع بزرگی برای اندیشمندان محسوب می‌شود.
معاون امور زیارت استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: در کشوری زندگی می‌کنیم که رهبر آن پرچم‌دار کتاب، کتابخوانی و قلم و قلم‌زنی است و در میان اندیشمندان معاصر شخصیتی که به این اندازه به کتاب اهتمام داشنه باشد وجود ندارد. آثاری که در حوزه کتاب وکتابخوانی از ایشان منتشر شده است بسیار راهگشاست و می‌تواند راه تعالی جامعه در عرصه فرهنگ تضمین کند.
محمد حسین‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: دیر یا زود امروز یا فردا ما هم از این دنیا خواهیم رفت. این سرنوشت حتمی همه انسان‌هاست. اما اینکه روز بعد از رفتن ما به چه عنوانی از ما یاد می‌کنند مهم است. برگزیدگان کتاب سال قله‌هایی هستند که نویسندگان جوان باید برای رشد و ارتقا به این‌ها نگاه کنند.
 
در ادامه این مراسم بیانیه هیات داوران هجدهمین دوره کتاب سال خراسان رضوی به شرح زیر قرائت شد:
هیأت داوران هجدهمین دوره انتخاب کتاب سال استان خراسان رضوی برآن است که بار اصلی جهاد تبیین و تولید دانش بنیان در درجۀ نخست، بر دوش ارباب معرفت و همه کسانی است که به لطف پژوهش و قلم، نیازهای گوناگون فرهنگی و بنیادین جامعه خویش را شناخته و در صدد پاسخ به آن برآمده‌اند. بنابراین، همه این کوشش‌های علمی و نیازمحور را ارج نهاده و صمیمانه برای‌شان توفیقی روزافزون را آرزومند است. نیز بر این باوریم که کسب افتخار در استانی که حجم کمّی و کیفی عناوین انتشار یافته آن، دست‌کم ده برابر متوسط دیگر استان‌های مجاور و همسان است، کاری سترگ و ارزشی ستودنی است.
در پایان با تبریک به صاحبان عناوین برگزیده و شایسته تقدیر و نیز قدردانی از همه عوامل برگزاری این جشنواره علمی و فرهنگی، روزآمدی بیش از پیش مطالعات و قلم‌فرسایی‌ها و تلاش مضاعف ناشران این آستان رأفت و معرفت را در نشر فضیلت و خردورزی و اندیشیدن به توسعه و تقویت صادرات کتاب و دیگر فرآورده‌های فکری را از درگاه خداوند یکتا مسألت دارد.   .
در پایان مراسم از بین ۲۵۷ عنوان کتابی که به مرحله داوری راه یافتند؛
در بخش ادبیات پایداری؛ کتاب چهارمین نفر اثر عباس مهدوی خواه
در بخش ادبیات فارسی، علمی و پژوهشی؛ کتاب تلمیحات و اشارات در شعر عاشورایی اثر حسین ترکمانیان
در بخش ادبیات داستانی؛ کتاب عقیله اثر الهام امین
در بخش علوم اجتماعی؛ کتاب رساله ای در باب محرومیت اثر سید علیرضا واعظ موسوی
در بخش علوم تربیتی و روانشناسی؛ کتاب تربیت در نهج البلاغه اثر محمد حکیمی
در بخش علوم دینی؛ کتاب درسنامه حکمت های نهج البلاغه اثر محمد حسین یوسفی
در بخش علوم سیاسی؛ کتاب قیام ۱۵خرداد اثر محمدرضا جواهری
در بخش علوم سیاسی؛ شایسته تقدیر کتاب تمدن نوین اسلامی از ظهور تا طلوعی دوباره اثر محمد غفاری
در بخش فرهنگ و هنر و هویت ایرانی؛ کتاب اجرای طاق های خشتی اثر بهناز مترجم
در بخش جهاد تبیین؛ کتاب علوم انسانی اسلامی اثر غلامرضا پیش قدم
در بخش کودک و نوجوان؛ شایسته تقدیر ناشر برگزیده کتاب کودک حسین سعیدی
 
به عنوان کتاب های برگزیده سال انتخاب شدند.
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر