مدیر عامل شرکت قطار شهری مشهد خبر داد:
طلب بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی مترو مشهد از دولت
مدیر عامل شرکت قطار شهری مشهد گفت :شرکت قطار شهری مشهد از دولت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان فقط طلب موافقتنامهای دارد و چون در قالب موافقتنامه است تعهد شده است. همچنین ما ۱۶۰ واگن نیز طلب از دولت داریم.
به گزارش
پایگاه خبری مشهد رخداد؛ کیانوش کیامرز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل شرکت قطار شهری مشهد برگزار شد، گفت: قطار شهری مشهد را با ۸۴ کیلومتر مسافت و ۸۴ ایستگاه طراحی کردیم که برخی خطوط کم و زیاد شد و طرح توسعه داریم که کار میکنیم.
وی افزود: خط یک قطار شهری با ۲۴ کیلومتر مسافت و ۲۴ ایستگاه جزء کاملترین خطوط ایران است. این خط روزانه ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار مسافر را جابجا میکند. در طراحی ۳۰ ساله، طراحی با ۱۲۰ واگن بود که فقط ۶۰ واگن آن تحویل شد و عملا ۶۰ واگن کم داریم و چالش در زمان بهرهبرداری مترو مشهد - گلبهار، خواهیم داشت. همچنین خط دو با ۱۴ کیلومتر و ۱۳ ایستگاه بجز ایستگاه سلامت با جابجایی ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار مسافر روزانه، کامل به بهرهبرداری رسیده است.
مدیرعامل قطار شهری مشهد اظهار کرد: خط سه نیز ۳۰ کیلومتر است که ۴۵ هزار میلیارد تومان به نرخ امروز هزینه دارد. تاکنون ۶ هزار میلیارد تومان هزینه کردیم که معادل روز ۱۲ هزار میلیارد تومان است. ۲۰کیلومتر حفاری تونل خط سه تمام شده است. ساخت خط سه قطار شهری مشهد در سه فاز تعریف شده است. ۶ کیلومتر از پایانه امام رضا(ع) تا میدان شهدا، ۱۰ کیلومتر از میدان شهدا تا میدان امام علی(ع) و از پایانه امام رضا(ع) تا شهرک ابوذر ۵ کیلومتر است که باید ایستگاه بسازیم. همچنین ۸ کیلومتر حفاری تونل از میدان امام علی (ع) تا آخر قاسم آباد از ۲۲ بهمن شروع خواهد شد.
کیامرز با بیان اینکه خط سه مترو نیاز به ۳ هزار ۸۰۰ میلیارد تومان برای تجهیزات و معماری دارد که هزار میلیارد آن از اوراق مشارکت تامین شده است. ریل گذاری ۶ کیلومتر میانی، از میدان شهدا تا پایانه، این خط شروع شده است، رکورد ریل گذاری ۱۰۰ متر در روز است که ما این رکورد دا شکستیم. تلاش داریم آخر سال تست گرم انجام دهیم. تست گرم یعنی اینکه وقتی انجام شود تا سه ماه بعد قابلیت مسافر گیری را دارد.
مدیر عامل شرکت قطار شهری مشهد عنوان کرد: در طرح جامع اولویت خط سه، بعد از فاز میانی، از شهدا تا میدان امام علی (ع) است. ما واگن برای خط سه نخریدهایم ولی خط دو را کامل خریدیم. البته در حال حاضر دولت باید تمام واگنها را بخرد. ۱۶۰ واگن مترو مشهد از دولت طلبکار است، هر چند میتوانیم از واگنهای خط دو در خط سه استفاده نمائیم.
وی اعلام کرد: خط چهار نیز ۱۷/۵ کیلومتر از انتهای مهر مادر تا انتهای شهرک شهید باهنر است. ساخت این خط استارت زده شده است و در حال حاضر ۳ کیلومتر حفاری گردیده است. در طرح جامع، توسعه خط دو رو هم داریم که بعد از اتمام چهار خط، از انتهای خط دو در بلوار فکوری تا انتهای هفت تیر خواهد بود.
مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد تاکید کرد: ساخت هر یک کیلومتر، مترو از سال ۹۲ تا امروز ۵۰ ملیون دلار بوده است و امروز ۲ هزار میلیارد تومان ساخت یک کیلومتر مترو با واگن است. قبلا ۸۰ درصد هزینه توسط دولت و ۲۰ درصد توسط شهرداری تامین میشد ولی اکنون این نسبت معکوس شده است.
کیامرز در خصوص مترو گلبهار مشهد نیز گفت: گلبهار یکی از شهرکهای اقماری بود. مترو گلبهار ۴۵ کیلومتر است که زیر سازی ۴۲ کیلومتر تمام شده و آماده ریل گذاری است. تونل گلبهار یک کیلومتر احداث شده است که اگر به خط بک مشهد متصل گردد و تونل کامل شود با روشهایی دو ساله آماده بهرهبرداری خواهد بود.