معاون شهرداری مشهد عنوان کرد:
اعتبارات اعطایی به شهرداری مشهد قطره چکانی است
معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: درآمدهایی حاصل از شهرداری مشهد به خزانه واریز میشود، اما برگشت از خزانه به شهرداری قطره چکانی است. کمک از سمت دولت نیز کمک پایداری نیست. لذا شهرداری مشهد تصمیم گرفت از طریق منابع خودش برای تامین ناوگان اقدام نماید.
گزارش
پایگاه خبری مشهد رخداد؛ پوریا محمدیان در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات شهدای شهرداری مشهد برگزار شد، گفت: شهر مشهد بر اساس آمار حدود ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار سکونت دارند. بر اساس مطالعات طرح جامع حمل و نقل، صریح سفر در مشهد ۲/۰۲ است. روزانه ۷ میلیون سفر در شهر با هدف خرید، کار و آموزش داریم. سازمان اتوبوسرانی یک میلیون سفر، مترو ۴۰۰ هزار مسافر و تاکسیرانی یک میلیون و ۵۰۰ جابجایی را روزانه انجام میدهند.
وی با اشاره به اینکه؛ ۴۵ درصد سفرهای درون شهری با اتوبوس، مترو و تاکسی و بقیه سفرها شخصی است، ادامه داد: کل بودجه امسال ۴۰ همت، بودجه جاری و عمرانی است که بودجه حوزه ماموریت ما، حمل و نقل و عمرانی، ۱۰ همت است. طرح جامع حمل و نقل مشهد در سال ۱۳۹۳ مصوب شد که افق آن ۱۴۱۰ است.
معاونت عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد اظهار کرد: در سال گذشته ۲۴۵ نفر در مشهد کشته شدند که ۱۹۶ نفر مرد و ۴۹ نفر زن بودند. همچنین ۳۳ هزار مجروح در سال ۱۴۰۱ داشتیم. تمام تلاش ما برای رفع معابر حادثه خیز و آرام سازی ترافیک است. ۵۰۴ دوربین نظارت تصویری داریم که رصد و کنترل انجام میگیرد. ۱۴۳ دوربین تخلفات را ثبت میکنند که سعی داریم این تعداد اضافه گردد. توسط این دوربینها هر ماه ۷۰۰ تخلف معاینه فنی اعمال قانون میشود.
محمدیان ادامه داد: در مشهد ۶ مرکز معاینه فنی داریم که ۲۲ خط دارند و در سال ۳۱۰ هزار برگه معاینه فنی صادر کردهاند. ضریب تاثیر معاینه فنی ۷۰ تا ۸۰ درصد است، که سعی داریم در راستای کاهش آلودگی هوا و ایمنی، خودروها را از طریق معاینه فنی کنترل نمائیم.
وی ابراز کرد: مشهد ۴ خط مترو دلرد، خط یک کامل و خط دو در حال تکمیل است. این دو خط روزانه ۴۰۰ هزار نفر مسافر جابجا میکنند. بر اساس تخصیص اوراق قرضه، در سال آینده شاهد افتتاح فاز یک خط ۳ قطار شهری از میدان شهدا تا پایانه امام رضا(ع) خواهیم بود، که با این افتتاح دسترسی به حرم مطهر توسط ایستگاه باب الجواد مسیر میگردد.
معاون شهردار مشهد با اشاره به اینکه؛ ایجاد مسیر دوچرخه اقدام شاخصی است که اتفاق افتاده است، گفت: ۲۲۰ کیلومتر مسیر دوچرخه در مشهد اجرا شده است. ۲۶۵ کیلومتر فاز اول طراحی این مسیر است، در فاز توسعه به ۵۰۰ کیلومتر و در فاز ۲ به ۷۰۰ کیلومتر دسترسی پیدا خواهیم کرد.
محمدیان اظهار داشت: در حوزه فرهنگ ترافیک دو مثلث در خصوص ایمنی داریم. مثلث اول، معبر، خودرو، کاربر و مثلث دوم مهندسی، آموزش و ترافیک است، که اقدام مدیران میتواند ترافیک را مدیریت نماید. در حوزه حمل و نقل بار، ۴ پایانه ساخته شده است. ۳۷ هزار پروانه برای ناوگان بار صادر شده است و پیش بینی میشود ۱۰۰ هزار نفر در این حوزه کار میکنند.
وی تصریح کرد: در شهر مشهد ۸۵۵ کیلومتر پیاده رو داریم که حدود ۶۰۰کیلومتر آن ساماندهی شده است. آئیننامه جدید به ما میگوید از فرآیند خودرو محوری به سمت انسان محوری حرکت کنیم. ساماندهی، توجه به پیاده روها و ایجاد پیاده روی، کاهش سرعت و غلبه انسان بر شهر را میسر میکند.
معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: درآمدهایی از مشهد به خزانه واریز میشود، اما برگشت از خزانه به شهرداری قطره چکانی است. کمک از سمت دولت نیز کمک پایداری نیست. لذا شهرداری مشهد تصمیم گرفت از طریق منابع خودش برای تامین ناوگان اقدام نماید. برنامه ریزی داریم تا ۵۰۰ اتوبوس را با منابع غیر نقد شهرداری و تهاتر با ملک، تهاتر پروانه و تهاتر زمین، تامین کنیم که در حال انجام است.