معاون آموزش و پرورش خراسان رضوی:
پژوهسرا باید بنگاه کارآفرینی و ایده پردازی شود
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: پژوهسراها باید بنگاه کارآفرینی و ایدهپردازی شوند که در اتاق فکر پژوهشسرا رقم میخورد. پژوهسرا محل شور و نشاط آموزشی است و باید کیفت بخشی گردد.
به گزارش
پایگاه خبری مشهد رخداد؛ سید امیر شوشتری، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در اجلاس مدیران پژوهشسراهای دانش آموزی خراسان رضوی و آئین نامه اختتامیه استانی چهارمین جشنواره علمی و پژوهشی که در مرکز رفاهی فرهنگیان امام علی (ع) برگزار شد، گفت: بر اساس منویات دینی ما باید تمام عمر در فراگیری و آموزش باشیم. ظرفیتهای که ما داریم ارزشمند است که حریف است، استفاده نشود.
وی ادامه داد: خراسان رضوی از لحاظ زیرساختها در کشور خوب و ارزشمند است و ظرفیت خوبی از نظر دانشاموزی داریم. قسمت عمده و مهم پژوهش علمی پژوهشی دانشآموزان دست شما مدیران پژوهسراها است. یکی از ماموریتهای شما، آشناسازی دانشآموزان در پیشرفته ترین حد که میتواند فکر و ایده بدهند و خودشان انجام دهند، و کشف استعداد این افراد است. در جشنواره علمی پژوهشی هم خروجی تحکیم و تقویت بخش به شما بستگی دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه ساماندهی و برنامه ریزی جشنواره ارزشمند بود که بابد در جلسات کارگاهی نقاط ضعف را مشخص نمائید، اظهار کرد: بسیاری از مدارس امکان اینکه دانش آموزان را به آزمایشگاه بیاورند، ندارند، از طرف خیرین این ظرفیت هست که از آزمایشگاه مرکزی استفاده نمایند.
شوشتری عنوان کرد: خیرین هستند که دانشآموزان را تا آخر تحصیل شان بورسیه میکنند. بسیاری از دانشآموزان مدارس نمونه و سمپاد تحت پوشش هستند و بدون ریالی تحصیل مینمایند. این تعداد حدود ۲ هزار نفر هستند و همین تعداد نیز در مدارس همدل تحصیل میکنند.
محمود رضایی، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این همایش عنوان کرد: خراسان رضوی ظرفیت بسیاری دارد و در سنوات قبل نیز اینگونه بوده است. استان در سومین جشنواره علمی و پژوهشی ۷۲ رتبه اول تا سوم را در کشور کسب کرد. در گذشته این ظرفیت بزرگ مغفول مانده بود.
وی افزود: در سال گذشته با ارتباط بین پارک علم و فنآوری خراسان، مدیران پژوهشسراهای استان عضو افتخاری پارک شدند. مدیران پژوهشسراها چند وظیفه اساسی دارند، نقش مهمی در کیفیت بخشی آموزش دارند، شور و نشاط آموزشی در پژوهشسرا شکل میگیرد، که باید عملیاتی گردد. ۵۶۰ هزار دانشآموز در مقطع متوسطه و یک میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز در کل استان داریم که باید دو سوم آنها در پژوهسرا ها مشارکت کنند.
رضائی تاکید کرد: پژوهسرا باید تنوع داشته باشد و صرفا علوم پایه نباشد، مشارکت رشتههای علوم انسانی استفاده گردد. در سال گذشته ۲۷ رتبه کشوری در جشنواره نوجوان خوارزمی داشتيم و در قبل نیز ۱۸ رتبه داشتيم. مدیران پژوهسراها باید زمینه ارتباط دانش آموزان را فراهم نمایند.
معاون اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد: راه حل ما برای جاهایی که آزمایشگاه ندارند، استفاده از آزمایشگاه سیار است. همانگونه که کتابخانه سیار داریم آزمایشگاه سیار نیز میتواند تا عمق روستاها برود، از مدیران پژوهشسراها تقاضا دارم نسبت به ایجاد آزمایشگاه سیار و موزه اسناد شهرستان همت کنند.
محمد لایقیان جوان، رئیس اداره استعدادهای درخشان و دانشپژوهان اداره کل آموزش و پرورش نیز گفت: این همافزایی را به فال نیک میمیگیریم. این چندمین نشست بین ما است و امیدواریم افزایش پیدا کند. با توجه به نگاه مدیربتی، توقع مراجعه داریم، با تدارک ها بجای آنکه متمرکز باشیم به سمت همافزایی برویم.
وی ادامه داد: مسئله مهم دیگر که مقام معظم رهبری فرمودهاند، علم ما دو آفت دارد. علم وارداتی و فرسوده است. اگر در حوزه پژوهش میخواهیم کاری صورت گیرد باید رویکرد آینده پژوهی را جلو ببریم. آنچه رسیدهایم دستاورد است و آنچه باید کنیم آرمان است که باید طی نماییم. التفات به آرمانها قدرت ما را رشد میدهد.
در پایان همایش با معرفی برگزیدگان چهارمین جشنواره علمی و پژوهشی استان خراسان رضوی، در سه مرحله تقدیر از معاونین آموزش متوسطه برتر، تقدیر از مدیران پژوهشسرا که امسال بازنشسته شدهاند و تعدادی از دانش آموزان برتر به عنوان نمادین از کل برگزیدگان، تجلیل بعمل آمد.