@mashhadrokhdad
menusearch
mashhadrokhdad.ir

ریاست سازمان صمت خراسان رضوی خبر داد: ۳۷۳ واحد صنعتی راکد در خراسان رضوی وجود دارد

جستجو
۱۴۰۱/۴/۶ دوشنبه
(1)
(0)
ریاست سازمان صمت خراسان رضوی خبر داد: ۳۷۳ واحد صنعتی راکد در خراسان رضوی وجود دارد
ریاست سازمان صمت خراسان رضوی خبر داد: ۳۷۳ واحد صنعتی  راکد در خراسان رضوی وجود دارد

ریاست سازمان صمت خراسان رضوی خبر داد:

۳۷۳ واحد صنعتی راکد در خراسان رضوی وجود دارد

 
 
 
 
 
 
ریاست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: یکی از اهداف ما، حفظ واحدهای تولیدی است. ۳۷۳ واحد صنعتی راکد در استان وجود دارد که علت رکود آنها دسته بندی شده و در حال رفع مشکل آنها و برگشت به تولید هستیم.
 
 
 
 
 
به گزارش پایگاه خبري مشهد رخداد؛ امیر رضا رجبی در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز ملی صنعت و معدن در محل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی برگزار شد گفت: ما در خانه صنعت و معدن حضور داریم که بگوییم ارتباط دولت و بخش خصوصی ارتباط نزدیکی است. اول تیر روز اصناف است و دهم تیر نیز روز صنعت و معدن است. امسال این ده روز به عنوان دهه تولید و تجارت نامگذاری شد.
وی ادامه داد: روز ملی صنعت در کشور همان روز برگزار می‌شود اما در استانها با یک فاصله خواهد بود که در پیش بینی شده در خراسان رضوی اواخر تیر برگزار گردد. اولویت مجموعه دولت در حوزه صنعت و معدن حمایت از تولید داخل، توسعه معادن کشور، راه اندازی و بازگشت واحدهای راکد و در بخش تجارت صادرات و واردات با کشورهای همسایه است.
رجبی عنوان کرد: در سه ماهه امسال در استان خراسان رضوی، ۹۸ پروانه بهره‌برداری صادر، ۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری، هزار و ۹۰۰ اشتغال ایجاد شده است. بیش از ۶۰ واحد تولیدی بین ۲۰ تا ۲۰۰ درصد ارتقاء تولید داشته اند و ۱۲ واحد راکد به تولید برگشتند.
ریاست صمت خراسان رضوی بیان کرد: یکی از کارهای ما شناسایی گلوگاه‌های تولید، معدن و تجارت است. یکی از مشکلات واحدها، واردات ماشین آلات است، واحدهایی که خط تولید دارند این واردات تا سقف نامحدود بود اما برخی واحدها فقط جواز تاسیس دارند که برای آنها، این سقف تا ۵۰۰ هزار دلار بود که مشکلاتی ایجاد نموده بود. با مذاکره استان خراسان رضوی با وزارت صمت این محدودیت برداشته شد.
ایشان در خصوص ارتباط صنعت و دانشگاه نیز توضیح داد: اقتصاد استان بیش از ۹۶ درصد خصوصی است. ابتکار ما تشکیل اتاق فکر صنعت و دانشگاه، ایجاد پردیس های ویژه صنعت و معدن با همکاری پارک علم و فناوری خراسان است که زمینه ارتباط مستقیم صمت و دانش بنیان فراهم می‌شود. در حوزه معدن، اکثر معادن کشور در خراسان وجود دارد. بیشترین پروانه معدن در استان صادر شده است و بروزرسانی روش های اکتشاف و استخراج نیاز است که پردیس ها می‌توانند کمک نمایند.
امیر رضا رجبی در خصوص خام فروشی معادن نیز بیان کرد: چندین سال قبل از منطقه خواف مواد خام به کشور چین صادر می‌شد، اما در حال حاضر خام فروشی در خواف به صفر رسیده است. اولویت ما ایجاد کارخانه در جوار معدن است که از خام فروشی جلوگیری شود.
ریاست سازمان صمت خراسان رضوی تصریح کرد: برخورد با کالاهای تقلبی و قاچاق حوزه تولید را از طریق شناسایی و کنترل خواهد بود که لزوم آن سامانه مخصوص است. بخشی در سامانه تجارت انجام می‌شود و برخی کد رهگیری می‌گردد. ابتدا با امکان تقلب یا قاچاق را مهیا نکنیم که در حوزه شناسایی تقلب با همکاری سازمان های استاندارد، املاک تملیکی در حال اجرا هستیم.
وی در خصوص واحدهای راکد استان نیز اظهار کرد: از ۵ هزار و ۷۰۰ واحد تولیدی سطح استان ۳۷۳ واحد دچار مشکل شده اند. برخی از آنها محصولشان کشش بازار ندارد، برخی سرمایه درگردش ندارند یا چک برگشتی دارند که در این زمینه ۵۰ پرونده در ستاد تسهیل مشکلشان حل گردید. برخی سهامداران دارند که تولید متوقف شده که ما به عنوان دولت نمی‌توانیم دخالت کنیم.
ایشان ادامه داد: برخی دیگر از واحدهای راکد با هدف صادرات بوده، برخی از واحد تولیدی فقط ساختمان وجود دارد و دستگاه و ماشین آلات نیز از بین رفته و منسوخ شده اند. ما در صدد تفکیک مشکل این ۳۷۳ واحد هستیم و آنهایی که توسط دولت و ستاد تسهیل مشکل حل می‌شود همکاری می‌کنیم. همچنین واحدهایی که فقط ساختمان وجود دارد یا محصول کشش بازار را ندارد،پروانه قبل لغو و در صورت درخواست پروانه جدید داده می‌شود.
رجبی در خصوص مصوبه ستاد تسهیل بازار در برگشت قیمت ها با سال قبل نیز بیان کرد: ما تا ۱۰ تیرماه فرصت ثبت در سامانه جامع تجارت را داریم و واحدهایی که بعد از آن افزایش قیمت داشته اند، باید مجوز سازمان حمایت را بگیرند. از افزایش قیمت بدون ضابطه جلوگیری خواهد شد.
سید حسن حسینی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست خبری گفت: در کشور ما دو مشکل در حوزه صنعت وجود دارد، اول آنکه اقتصاد ما یک اقتصاد سیاسی است و مبتنی بر اقتصاد علمی نیست. اقتصاد بر پیچ خبرها می‌گذرد و مشکل بعد، شعارها خیلی جلوتر از عملکرد است. شعارهای تولید مبنی بر عدم وجود مشکل است. ما هنوز در تامین زیر ساخت‌ها که عامل توسعه هستند، مشکل داریم که با شعار حل نمی‌شود.
وی افزود: در سال گذشته ۱۴ جلسه هیات مدیره تشکیل شده است. یکی از وظایف خانه بروز رسانی صنایع همگن است که در این کارگروه ۱۸ جلسه برگزار شد. یکی از مشکلات صنایع، عدم نیروی کاری متخصص و متعدد است که با تلاش ۲۵۰ نفر جذب دائم و هزار و ۹۸۰ فرصت شغلی فراهم شده است. ۱۹۰ کارت عضویت صادر و ۴ هزار و ۵۰ محتوا تولید و ۳۵ هزار توزیع شده است. همچنین در این سال هزار و ۲۱۹ جواز تاسیس و ۶۰ مورد مشاوره تامین اجتماعی رایگان داشتیم.
 
/ علی گلستانی
کد خبرنگار: ۱۳۹۹۰۱
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر