@mashhadrokhdad
menusearch
mashhadrokhdad.ir

با حضور اتباع خراسان رضوی؛ روز جهانی پناهنده گرامی داشته شد

جستجو
۱۴۰۱/۳/۳۱ سه شنبه
(1)
(0)
با حضور اتباع خراسان رضوی؛ روز جهانی پناهنده گرامی داشته شد
با حضور اتباع خراسان رضوی؛ روز جهانی پناهنده گرامی داشته شد

باحضور اتباع خراسان رضوی؛

روز جهانی پناهنده گرامی داشته شد

 
 
 
 
 
با حضور اتباع و مهاجرین کشورهای افغانستان و عراق، کارداران کشورها و مسئولین مربوطه همایش وطن مهر در مشهد برگزار شد. در این همایش ضمن اجرای برنامه های متنوع فرهنگی، هنری، ورزشی از نخبگان اتباع تقدیر بعمل آمد.
 
 
 
 
 
به گزارش پایگاه خبری مشهد رخداد؛ سید علی قاسمی مدیر کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی در همایش وطن مهر که به مناسبت روز پناهنده با حضور جمعی از اتباع خارجی در تالار شهر مشهد برگزار شد، گفت: ای کاش می‌شد روز پناهنده جهان در خاموشی مطلق می‌رفت و درآمد آن روز برای آبادانی آن کشورها مصرف می‌شد.
وی افزود: آواره گی امروز یک افتخار برای دنیا شده است. اکنون بعد از ۱۰ سال آمار پناهندگان دو برابر گردیده است. من بابت تمام قصور ابتدا از مردم کشورم که نتوانستیم رسم مهمان نوازی ایرانی را برای پناهندگان کشورمان برآورده نماییم و در مقابل از پناهندگان عذر می‌خواهم.
ماها کاشور، رئیس دفتر کمیساریای پناهندگان سازمان ملل متحد در مشهد نیز در این همایش گفت: امروز روز جهانی پناهنده است، روزی که مجبور شدن از خانه و وطن خود بخاطر مشکلات کشورشان بیرون روند. روزی که می‌توانیم به یاد آوریم کشورها می‌توانند به پناهندگان کمک کنند. بر این اساس هر کس می‌تواند در هر کجا و هر مکان، تقاضای پناهندگی در کشورهای اطراف نماید.
وی افزود: تعداد افرادی که مجبور به جلای وطن می‌شوند هر روز بیشتر می‌شود و الان در حداکثر فرد است و تعداد کشورهای دارای بحران در دهه اخیر دو برابر شده است. ما به رقم جدید در تعداد پناهندگان رسیده ایم. افرادی که بخاطر جنگ، خشونت و... مجبور به ترک وطن شده اند به ۱۰۰ میلیون نفر رسیده است. رقم میلیون رقم ساده ای نیست، شامل خانواده، دوستان و علاقمندان کشور است.
کاشور با بیان اینکه، امروز جمع شده ایم که کنار پناهندگان بایستیم، عنوان کرد: دولت ایران بصورت سخاوتمندانه کمک های فراوانی برای پناهندگان انجام داده است.برای تحصیل، بهداشت، آموزش در کنار ما بوده است. همچنین در امر واکسیناسیون کمک فراوانی کرد. کمیساریا و دیگر شرکای او از ایران حمایت خواهند کرد و از هیچ تلاشی برای کمک به پناهندگان دریغ نمی‌کند.
ابو‌طالب مظفری، دبیر همایش روز جهانی پناهنده در مشهد نیز گفت: از هشت ماه قبل که شاهد تحولات اخیر در افغانستان بودیم با خیل عظیم مهاجرت از این کشور به ایران رو به رو هستیم. میزبانی ایران در همین مدت نشان داد اقدامات در حوزه اسکان و شناسایی مهاجران جدید در همین ایام نسبت به گذشته تغییر کرده و بهبود یافته است و همین تغییر روند مثبت از سوی جمهوری اسلامی شایسته قدردانی است.
وی ادامه داد: طی ۲۰ روز گدشته حدود ۵۵۰ اثر از ۲۰ هنرمند افغانستانی به ستاد همایش روز جهانی پناهندگان رسید که ۲۰۰ اثر برگزیده از ۸۰ هنرمند به زودی به نمایش گذاشته خواهد شد. این آثار که خالقان آن بیشتر جوانان هستند در رشته های عکاسی، خیاطی، کار با چرم، معرق، دل نوشته و نقاشی و شعر است.
مظفری افزود: در این نمایشگاه که از روز شنبه هفته آینده در بازار ملل مشهد آغاز به کار می‌کند نهادهای مردمی و تشکلهای اتباع افغانستانی ۱۳ غرفه در مشهد برپا خواهند کرد.
همچنین مدیر کل اتباع استانداری خراسان رضوی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در حاشیه همایش برگزار شد، گفت: الان از جامعه پناهندگان و ظرفیت های آنها استفاده می‌شود و آمادگی می‌کنیم. در بحث پناهندگی بخش فرهنگی اگر آسیب ببیند به آسانی ترمیم نمی‌یابد و این در کودکان بیشتر است. ما از ظرفیت نخبگان پناهنده در تمام حوزه ها استفاده می‌کنیم.
وی در پاسخ سوال خبرنگاری اظهار داشت: بخشی از پناهندگی بخاطر مرز است، که طرف مقابل هیچ زمانی تعهدی به مرز نداشته است و در شرایطی عده ای بصورت غیر رسمی وارد یا از کشور خارج شده اند. اکنون عده ای از پناهندگان بصورت غیر مجاز وارد کشور می‌شوند. آنها حاضر نیستند در طرح آمایش حضور پیدا کنند و آین باعث می‌شود آمار درستی از تعداد پناهندگان نداشته باشیم.
ایشان در خصوص تحصیل فرزندان پناهنده نیز توضیح داد: در حوزه تحصیل هیچ کشوری مانند ایران انجام نمی‌دهد. جامعه پناهنده در کنار جامعه ایرانی تحصیل می‌کنند، شاید بخاطر ظرفیت مدرسه ای امکان ثبت نام برای فرزندان پناهندگان میسر نباشد که این در خصوص فرزندان ایرانی نیز صدق می‌کند.
مدیر کل اتباع استانداری خراسان رضوی در خصوص سوال اشتغال غیر مجاز پناهندگان بیان داشت: در هفته دو گشت اشتغال انجام می‌شود یک مشکل از طرف کارفرماست که افراد بدون مجوز کار را جذب می‌کنند یا اینکه از افراد دارای مجوز کار در غیر کار تخصصی استفاده می‌کنند. در این مورد ۵۷ کارفرما اخطار گرفته اند و با ۴۵۰ تبعه برخورد شد و به کمپ فریمان منتقل شدند. ما نمی‌توانیم شغل کارگر ایرانی را بگیریم به جامعه پناهنده بدهیم، ما در قبال ملت خود نیز مسئولیم.
وی متذکر شد: در اردوگاه فریمان برای زایمان زنان باردار جدید ورودی ها ۳۸ میلیون تومان و برای کسانی که معیشت آنها با مشکل مواجه بود مبلغ ۳۱ میلیون تومان هزینه شده است.همچنین واکسیناسیون از بدو ورود در مرز انجام می‌شود و ما از ظرفیت خیریه ها استفاده می‌کنیم.
ماها کاشور نیز در نشست خبری در خصوص کمک بیشتر به آوارگان اوکراین بیان داشت: موقعیت جغرافیایی در دنیا نیاز به پاسخگویی دارد. موقعیت اوکراین نیاز به پایه گذاری اساسی و اولیه داشت. کشورهایی که قبلا درگیر خروج از کشورشان بودند اساس کار مشخص خود را دارند اما در خصوص کشور اوکراین موقعیت جدید بود و روند خاصی نداشت و بخاطر این جدید بودن خبرهای بیشتری مخابره می‌شود.
وی تاکید کرد: برای فراهم کردن پناهندگی کمیساریا تنها نیست، در حوزه های بهداشت، آب، آموزش و.... ارگان‌های مختلف همکاری می‌کنند. در سال گذشته نیازهای اولیه و معیشتی را با همکاری شرکای عالی رفع کردیم. حمایت های غذایی، سرپناهی، بهداشت تحت مدیریت دولت ایران انجام می‌شود. الان آمار کلی تعداد پناهندگان وجود ندارد و بعد از آمار کلی در حال برنامه ریزی هستیم.
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر