معاون امور شهرداریهای کشور عنوان کرد:
شهرداری مشهد در حوزههای مختلف پیشرو در کشور است
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور گفت: در حوزههای مختلف شهرداری مشهد پیشرو در ادوار گذشته بوده است و با درایت مدیریت شهری در این دوره نیز پیشرو خواهد بود.
به گزارش
پایگاه خبری مشهد رخداد؛ سید سجاد انوشه در مراسم دریافت گواهینامه دبیرخانه ملی شهر دوستدار دوچرخه، رونمایی از ۳۰۰ دوچرخه اشتراکی، بهرهبرداری از ۳۰ ایستگاه دوچرخه اشتراکی در حاشیه شهر و امضاء تفاهمنامه سهجانبه فروش اقساطی دوچرخه که در تالار شهر مشهد برگزار شد، گفت: مسئله هوای پاک یکی از دغدغه های جدی در سطح کلانشهرهای کشور است. اگر امروز کاری نشود در آینده نه چندان دور قابل اصلاح نیست.
وی ادامه داد: در مشهد با ۴ میلیون جمعیت، ۳۰ میلیون زائر و مسافر، یک میلیون تردد خودرو سبک و ۴۰۰ هزار موتورسوار، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر بنزین مصرف میشود. ۶۵ درصد آلودگی هوای مشهد ناشی از این عوامل است و از این مقدار ۵۱ درصد آن به خودروهای شخصی برمیگردد. در این خصوص مشوقهای خوبی شکل گرفته است. ما نیز آمادگی داریم کمک کنیم تا این زیرساخت ها توسعه پیدا نماید.
انوشه در خصوص انتخاب مشهد به عنوان شهر دوستدار دوچرخه نیز بیان کرد: ما مشهد صرفا شهر مردم مشهد نمیبینیم بلکه شهر تمام مردم ایران است. از سوی دیگر زیرساخت های در مشهد برای امر وجود دارد. امیدواریم با درایت مدیریت شهری مشهد روزی هوای پاک را در این شهر جشن بگیریم.
محمد رضا قلندر شریف، شهردار مشهد نیز در این مراسم اظهار کرد: امروز شهرها به سمتی رفتهاند که از محور اصلی خود دور شدهاند. خیابانها تبدیل به پارکینگ میشوند. وقت انسان در ترافیک و آلودگی تلف میشود.
وی افزود: باید به سمت شهر پاک برویم که نیاز به برنامه سخت و طولانی مدت دارد، اما از برنامههای کوتاه مدت، میان مدت نیز نباید غافل شد. هرچند ناگزیر به دانستن حمل و نقل نیز داریم.
شهردار مشهد اظهار داشت: مهمترین ویژگی یک شهر که میتواند گام اول باشد، هوشمند سازی و فرآیند مردم محور است. در شهرداری مشهد از شورای عالی هوشمندسازی غفلت شده است که تکلیف کردیم راهاندازی شود. موضوع دیگر حمل و نقل عمومی است. سرانه حمل و نقل عمومی مشهد در مقایسه با جمعیت پائین است.
قلندر شریف با اشاره به اینکه فاز یک خط ۳ قطار شهری در بهار ۱۴۰۳ به بهرهبرداری خواهد رسید، بیان کرد: برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی توجه ویژه شدهاست. اتوبوسهای جدید با همت معاونت شهرداریهای کشور در سال جاری خواهیم داشت که در گام اول ۱۴۰ دستگاه ون به مشهد تخصیص داده شدهاست.
وی گفت: راهاندازی پایلوت خط ویژه اتوبوس برقی در خط یک BRT با ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی را خواهیم داشت. این خط با ۱۰۰ هزار سفر یکی از خطوط پر تراکم مشهد است. همچنین مشهد پایلوت تاکسی برقی کشور با ظرفیت هزار دستگاه نیز خواهد بود.
قلندر شریف تصریح کرد: موضوع دیگری که توجه ویژه شده است، دوچرخه و دوچرخه سواری در مشهد است. دوچرخه اشتراکی رفع نیاز نمیکند اما به فرهنگ سازی آن کمک میکند. امروز ۳۰۰ دستگاه دوچرخه اشتراکی و ۳۰ ایستگاه دوچرخه به ظرفیت شهر افزوده میشود.
شهردار مشهد تاکید کرد: در سالهای قبل دوچرخه و دوچرخه سوار زیاد بود ولی امروز اندک دوچرخه سوار در شهر دیده میشود. یکی از دلایل آن عدم ایمنی مسیرهای دوچرخه سواری است. ۲۵۰ کیلومتر مسیر اختصاصی وجود دارد که باید توسعه یابد و ایمن سازی گردد. همچنین تفاهمنامه خرید اقساطی ۸۸ هزار و ۸۸۸ دوچرخه با بانک مهر ایران بسته شده که میتواند بسیاری در ترویج فرهنگ دوچرخه سواری نماید.
وی تاکید کرد: با توجه به عنایت مدیریت شهری به استفاده از دوچرخه در شهر، دبیرخانه دائمی شهرهای دوستدار دوچرخه امروز در مشهد افتتاح میشود که به هوای پاک کلانشهرها کمک میکند. امیدواریم مشهد خودروهای تک سرنشین را از ذهن خود پاک کند و به سمت استفاده از دوچرخه برود.
سید خلیل منبتی، معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز عنوان کرد: بحث حمل و نقل پاک خیلی مهم بودهاست. حمل و نقل عمومی، مترو و یکی از مواد خیلی مهم دوچرخه و موتور برقی در این امر است. اقدامات خوبی توسط شهرداری در خصوص هوای پاک انجام گرفته است. چند وقت پیش تفاهمنامه ۱۰۰ هزار موتور سیکلت برقی با اعتبار ۶ هزار میلیارد با بانک مهر ایران بسته شد.
وی افزود: یکی از موارد مهم در شهر، محورهای است که دوچرخه سواری با امنیت انجام شود. برخی محورها مشکل دار هستند که مطالعات انجام گرفته است. اگر از مردم انتظار داریم حمل و نقل عمومی استفاده شود باید زیرساخت ها آماده باشد که در شهر اینگونه نیست.
منبتی اظهار کرد: در مشهد روزانه ۶ میلیون سفر انجام میشود که یک میلیون توسط اتوبوس، ۳۵۰ هزار بوسیله مترو و بقیه توسط تاکسی و خودرو شخصی است. در سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۰۰ دستگاه دوچرخه اشتراکی در شهر بود و اکنون هزار دوچرخه وجود دارد. ایستگاهها نیز از ۴۷ ایستگاه به ۱۵۳ رسیده که ۷ ایستگاه مخصوص بانوان است. همچنین تعداد بهرهبرداران از ۱۵ هزار نفر به ۲۷ هزار نفر بهرهبردار دوچرخه رسیدهایم.
مجید طهوریان عسکری، ریاست هیات دوچرخه سواری خراسان رضوی با بیان اینکه، دوچرخه سواران استان مقامهای خوب ملی و کشوری را کسب نمودهاند، گفت: برای اولین بار گواهینامه مشهد شهر دوستدار دوچرخه توسط وزارت
به مشهد داده میشود. یک اتفاق مبارکی که از امروز شروع میشود، فروش اقساطی دوچرخه است که به تعبیری ۸۸ هزار و ۸۸۸ دوچرخه سوار جدید به خانواده دوچرخه سواری مشهد و استان اضافه میکنیم.
عضو شورای شهر مشهد ادامه داد: برای اولین بار توجه ویژه توسط شورای شهر به دوچرخه سواری بانوان شد. ۲۱ میلیارد تومان برای توسعه زیرساختهای دوچرخه سواری بانوان در نطر گرفته شدهاست. بانوان و دختران ما، تمایل به استفاده از دوچرخه دارند اما زیرساخت برای دوچرخه سواری امن و ایمن آماده نیست.
شایان ذکر است؛ در این مراسم ضمن رونمایی از گواهینامه دبیرخانه ملی دوستدار دوچرخه، پیراهن باشگاه بایدو، و گواهینامه مشهد شهر دوستدار دوچرخه، تفاهمنامه سه جانبه فروش اقساطی دوچرخه بین شهرداری مشهد، بانک مهر ایران و هیات دوچرخه سواری خراسان امضاء گردید. همچنین دو تفاهمنامه ارائه خدمات ثبت نام گروهی بایدو بین شهرداری مشهد و دانشگاههای آزاد اسلامی واحد مشهد و پردیس دانشگاه فرهنگیان مشهد منعقد گردید.
همچنین، از پنج دوچرخه سوار برتر کشور، چهار دوچرخه سوار دوستدار محیط زیست، برترین دوچرخه سوار تعداد سفر در بایدو، برترین در تعداد سفر نیم ساعته، برترین تعداد رکاب در بایدو، برترین دوچرخه سوار بانو و عنوان برتر بایدو تجلیل شدند.