@mashhadrokhdad
menusearch
mashhadrokhdad.ir

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف کشور: اساس تشکیل موسسات خیریه، کرامت انسانی است

جستجو
۱۴۰۱/۳/۱۲ پنج شنبه
(0)
(0)
رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف کشور: اساس تشکیل موسسات خیریه، کرامت انسانی است
رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف کشور: اساس تشکیل موسسات خیریه، کرامت انسانی است

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف کشور:

اساس تشکیل موسسات خیریه، کرامت انسانی است

 
 
 
 
رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: ریشه و اساس تشکیل‌ها و موسسات خیریه، ریشه دینی و بر اساس کرامت انسانی شکل گرفته است.
 
 
 
 
به گزارش پایگاه خبری مشهد رخداد؛ احمد شرفخانی در همایش مدیران موسسات خیریه فعال استان خراسان رضوی که در تالار نور اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی برگزار شد، گفت: امروز اگر بخواهیم این موسسات و تشکل‌های در جامعه اثر بخش باشند بايد دوام و برقرار باشند و کرامت انسانی در آن نقش داشته باشد. یکی از شاخصه های کرامت انسانی آن است، قبل از آنکه نیازمندی سوال کند ما باید به سمت و سراغ او برویم.
وی افزود: ستادی به عنوان هماهنگی امور خیریه در این استان و دیگر استان‌ها فعال شده است که یکی از مهمترین رویکرد آن حاکمیتی نبودن است. حکمرانی امور خیریه باید توسط مردم و کاهش تصدی گری حاکمیت باشد. اگر اوقاف وارد این موضوع شده بخاطر تسهیلگری و همگرایی است.
شرفخانی ادامه داد: موسسات خیریه باید عرصه سلامت و شفافیت را برای جایگاه اجتماعی ارائه دهند. کارآمدی و بهره‌وری در شورای هماهنگی تقویت شود. ما مخالف توسعه موسسات خیریه هستیم، موسسات باید تخصصی باشند و رتبه بندی شوند. روش‌های علمی و مدیریت دانش محور جایگزین مدیریت سنتی گردد.
ریاست مرکز امور خیریه سازمان اوقاف عنوان کرد: مهمترین سرمایه موسسات و تشکل‌های خیریه، سرمایه انسانی است. نظام جامع سرمایه انسانی طراحی نشده است. باید نیروهای داوطلب و متخصص جذب و جایگزین نیروهای کارمزدی و درصدی شوند.
ایشان با بیان اینکه، نظام ارزیابی باید بازوی مرداست و در کنار آنها حاکمیت قرار گیرند، افزود: راهبری توسط حاکمیت است ولی ارزیابی توسط خود موسسات انجام می‌شود، باید از کمیت به کیفیت برسیم.
شرفخانی با تاکید بر رویکرد آینده نگرانه و ورود موسسات به دیپلماسی بین‌المللی خیریه، اظهار داشت: اقتصاد امری جامع است و باید بازاریابی امور خیریه در اقتصاد طراحی و پایدار شود. نیاز است مسئولیت اجتماعی در جامعه نهادینه گردد. رویکرد دینی ما این است هر کس در اجتماع مسئولیت دارد و بر اساس آن باید پای کار بیاید.
ریاست مرکز امور خیریه اوقاف کشور تاکید کرد: موسسات و تشکل‌های خیریه با روحیه انسان دوستی، دینی و کرامت انسانی با چند نفر شکل می‌گیرند آما بعد از مدتی با فوت به مشکل برمی خورند. باید کاری که شروع می‌شود، پایدار و مانا شود. راز پایدار شدن وقف است. هویت موسسات خیریه باید وقف شود تا اموال را کسی نتواند تصرف کند. رویکرد و اندیشه خیریه ها باید مانا و پایدار گردند.
همچنین آیت الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در در پیامی به همایش مدیران مؤسسات خیریه استان خراسان رضوی گفت: آنچه در مسئله خیرات و مبرات مهم است کار تشکیلاتی است، با انجام کار تشکیلاتی، آثار و منافع کار خیر بیشتر می‌شود.
وی افزود: در انجام کار خیر مراقبت لازم را داشته باشید، در صورت بروز کوچک ترین مشکل تمامی امور خیر شما تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
امام جمعه مشهد در توصیه به مدیران مؤسسات خیریه استان گفت: در کار خیر اخلاص داشته باشید و کار را برای خدا انجام دهید.
وی با بیان اینکه اگر کار خیر بدون اخلاص و برای غیر خدا انجام شود شرک است، گفت: در کار خیر اخلاص را از دست ندهید. در هنگام انجام عمل خیر به غیر از خدا، جلب رضایت هیچ کسی را در نظر نگیرید حتی به اندازه بدست آوردن لبخند کسی، تا ثواب و اثر این کار خیر محفوظ بماند.
وی ادامه در خصوص اقدامات معاونت فرهنگی اوقاف استان گفت: من فکر نمی‌کردم اقدامات معاونت فرهنگی اوقاف استان اینقدر با برکت باشد و مؤثر باشد. برای بنده باعث افتخار و خوشبختی بنده است..
وی در ادامه با اشاره به وضعیت بقاع متبرکه در زمان طاغوت و وجود خرافه و سوء استفاده در این اماکن متبرکه، گفت: در حال حاضر و به همت سازمان اوقاف بقاع متبرکه به مراکز نشر معرفت اهل بیت علیهم السلام تبدیل شده است.
آیت الله علم الهدی گفت: اصل برنامه ریزی در کارهای فرهنگی بقاع متبرکه اصل مهمی است و سعی شود برنامه هایی که برای مدت کوتاه حضور زائر مؤثر باشد تدارک دیده شود. آموزه های دراز مدت در بقاع متبرکه به ویژه بقاع میقات الرضا کارایی ندارد. بقاع متبرکه به جهت جریان فکری زائر حوزه فرهنگی خاصی دارد.
محسن داوری فرماندار مشهد مقدس نیز در این همایش گفت: ما از شما مدیران موسسات خیریه تشکر می‌کنم که احساس تکلیف کردید و در اقدامی که وظیفه و بر دوش شما نیست و وظیفه حاکمیت است، بر اساس تکلیف شرعی و انسانی پیش‌دستی کردید و ورود نمودید.
ایشان ادامه داد: هر چند تعداد خیریه ها زیاد است اما نتیجه آن خوب نیست. در موسسات انسجام وجود ندارد و موازی کاری بسیار زیاد است. از سوی دیگر، ما ادعای ایجاد حاکمیت دینی داریم اما آنگونه که باید، دین گفته نتوانسته ایم خدمت رسانی کنیم. خوب شناسایی کرده‌ایم، ساختار‌سازی کرده‌ایم اما اجرایی خوب انجام نداده‌ایم. ما در فرمانداری مشهد این آمادگی را داریم شورای سیاستگذاری و ساماندهی خیریه‌های مشهد را راه‌اندازی کنیم.
حجه الاسلام جمال ایزدی، معاون فرهنگی و هنری اوقاف و امورخیریه مشهد نیز در این همایش اظهار داشت: در سال ۹۹ با تشکیل معاونت امور خیریه در سازمان اوقاف و امور خیریه کشور ابلاغیه به استان‌ها ارسال شد که ستاد هماهنگی امور خیریه در استان ها و شورای هماهنگی امور خیریه در شهرستان‌ها تشکیل شود. در استان خراسان رضوی ۳۱ شورای هماهنگی در ۳۱ شهرستان و ستاد هماهنگی در مرکز استان تشکیل شد که بیش از ۴۰ جلسه در این ستاد تشکیل شده است
وی افزود: هدف ستاد هماهنگی امورخیریه خراسان رضوی ایجاد تعامل و هماهنگی با نهادها و دستگاه‌های است که در امور خیریه، بخصوص موسسات خیریه فعال هستند. اولویت ستاد فعلا در شش موضوع، اشتغال و کارآفرینی، نهاد خانواده و ازدواج، بهداشت و درمان، توجه به ایتام و نیازمندان، تحصیل و آموزش نیازمندان و آزادی زندانیان جرایم عمد است. اعضای ستاد استان را آقایان دکتر خدایی، مهندس گل میشی، مهندس تقوی، حجه الاسلام بیاتی و حجه الاسلام ایزدی تشکیل می‌دهند.

احمد رضا مدبر نیا، مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی در همایش مدیران موسسات خیریه فعال استان خراسان رضوی بیان کرد: همیشه باید از قانون برای قانون استفاده شود. موقوفه های خیریه که متولی آنها با اوقاف است وقتی می‌توانند از معافیت مالیاتی و موسسات خیریه از نرخ صفر مالیاتی استفاده نمایند که در موعد مقرر اظهارنامه، دفاتر و اسناد خود را ارائه نمایند.
وی با بیان اینکه ما سه دستگاه نظارتی داریم که باید به آنها پاسخگو باشیم ادامه داد: نگاه ما به موسسات خیریه نگاه مالیاتی نیست، آنها بازوی دولت هستند. اینگونه موسسات باید در عنوان و اساسنامه خیریه ثبت شده باشد. اگر کار درآمدزایی انجام می‌دهند از همان مقدار که سود است، شامل مالیات می‌شود.

 

شایان ذکر است؛ در این همایش دو تن از مدیران موسسات خیریه به بیان نظرات و مشکلات پیرامون تشکل‌های خیریه پرداختند. همچنین در انتهای مراسم جلسه پرسش و پاسخ مدیران شرکت کننده برگزار و ریاست مرکز امور خیریه اوقاف کشور، مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی، نماینده استانداری و معاون فرهنگی، اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی به پرسش ها پاسخ دادند.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر