مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری مشهد عنوان کرد:
جرائم گرفته شده صرف هوشمند سازی میشود.
مدیریت سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری شهرداری مشهد بیان کرد: ۱۷ صنف و اتحادیه در حمل و نقل بار داریم که از آنها خواستهایم مدیریت کنند و از تخلفات جلوگیری نمایند. با این کار و نظارت سازمان تخلفات کاهش پیدا کرده است. جرائم گرفته شده از تخلفات به حساب سازمان واریز میشود و صرف هوشمندسازی میگردد.
به گزارش
پایگاه خبری مشهد رخداد؛ جعفر شمس در نشست خبری با اصحاب رسانه در راستای سلسله نشستهای روایت شهر که در سالن شهدای شهرداری مشهد برگزار شد گفت: سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری جزء جوانترین سازمانهای شهرداری است، که ۱۱ سال مشغول فعالیت است. فلسفه وجودی آن جابجایی ایمن، آسان و کنترل مدیریت ترافیک حمل و نقل بار است.
وی افزود: وظیفه سازمان، ساماندهی خودرو، شرکت ها و شاغلین حمل و نقل بار است. ما سه نوع پروانه، بهرهبرداری ویژه شرکتها، پروانه فعالیت ویژه خودروها و پروانه اشتعال ویژه رانندگان صادر میکنیم.
شمس با بیان اینکه در شهر مشهد حدود ۱۰۰ هزار خودرو در حوزه حمل و نقل بار داریم که ۷۰ هزار آن را خودرو سبک تشکیل میدهند، اظهار کرد: سه نوع محدوده ترافیکی در شهر وجود دارد. محدوده قرمز که شامل اطراف حرم مطهر است و در این محدوده خودروهای سنگین و نیمه سنگین فقط از ساعت ۱۰ شب تا ۹ صبح اجاره تردد دارند. محدوده زرد که شامل رینگ ۱۰۰ متری است و محدوده سبز که به خارج از رینگ ۱۰۰ متری اطلاق میشود. همچنین خیابان احمدآباد محدودیت های مثل محدوده قرمز دارد.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری عنوان کرد: اتفاقاتی را دنبال میکنیم که اگر بتوانیم رقم بزنیم چند معضل شهر رفع خواهد شد. طبق قانون تمام مراکز معاینه فنی خودرو سنگین باید در خارج از محدوده شهری ایجاد شود، ولی شهرداری های کلان شهرها میتوانند برای خودروهای خود در داخل شهر مرکز معاینه فنی احداث نمایند. اولین مرکز معاینه فنی خودرو سنگین شهرداری مشهد در ایام ولادت امام عصر احداث خواهد شد. محل احداث آن در کنار توقفگاه اتوبوس ها است، امکان معاینه فنی خودرو با وزن سنگین را دارد و معاینه فنی در خارج از ساعات کار اتوبوس ها انجام میشود.
وی تصریح کرد: بر اساس تحقیقات سال ۹۶ دانشگاه فردوسی، ۱۱/۸ درصد آلایندگی در شهر مشهد مربوط به موتورسیکلت است. هر موتورسیکلت ۱۷ برابر خودرو معمولی آلودگی دارد. حدود ۵۰۰ هزار موتورسیکلت در شهر مشهد وجود دارد. همچنین ضریب رشد و استفاده آن از دیگر موارد دیگر حمل و نقل بیشتر خواهد بود. بر این اساس طرح خرید موتورسیکلت برقی از ۲۶ آذر استارت خورد.
جعفر شمس در خصوص فعالیت ها حوزه هوشمندسازی نیز توضیح داد: با توجه به حجم خودرو، نظارت دقیق انسانی ممکن نیست باید به سمت هوشمندسازی نظارت برویم. یکی از وظایف جدی ما، مدیریت و ساماندهی تناژ خودروهای سنگین است، در سال آینده "سیستم توزین در حال حرکت" انجام خواهد گرفت. پیش بینی ۱۷ نقطه آسیب خیز برای نصب این سیستم در سه سال آینده را داریم. همچنین در فرآیند صدور پروانه هوشمند سازی خواهیم داشت.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری شهرداری مشهد با اشاره به اینکه جرایم پارک خودروهای سنگین در حاشیه شهر خیلی کم است، افزود: شهرداری مشهد ۴۰ هزار متر مربع فضای توقفگاه ساخته است. در ۱۰ سال گذشته ۴۹ هزار متر مربع توقفگاه در ۴ نقطه مشهد داشتیم. در سال ۱۴۰۱ توقفگاه به مساحت ۴۲ هزار متر مربع ایجاد کردیم که اکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. نیاز شهر مشهد ۲۰ هکتار فضای توقفگاه برای خودروهای سنگین است.
شمس متذکر شد: سازمان هیچ وظیفه ای در حوزه رفاهی رانندگان ندارد. این افراد خود مالک هستند و کارمند سازمان نیستند. اما باشگاه رفاهی به همت سازمان تشکیل گردید که در ۴ حوزه، تسهیلات و ارائه خدمات بانکی، سلامت، تخفیفات کالایی و تفریحی سرگرمی و مسافرتی خدمات ارائه مینماید.