مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی مشهد:
عدم توسعه خطوط BRT باعث ترافیک در شهر میشود
مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی مشهد گفت: سهم ناوگان اتوبوسرانی در آلودگی مشهد ۱/۳ درصد است. اگر مسیر BRT و خط ویژه را توسعه ندهیم، افزایش ناوگان میسر نیست و باعث ترافیک در شهر خواهیم بود.
به گزارش
پایگاه خبری مشهد رخداد؛ علی اصغر نیشابوری در نشست خبری با اصحاب رسانه در راستای سلسله نشستهای روایت شهر گفت: سازمان اتوبوسرانی رکن اصلی حمل و نقل عمومی شهر است و رسالت جابجایی مسافران را دارد. بیشترین جابجایی مسافر در مشهد توسط این ناوگان انجام میپذیرد. شعار ما " حمل و نقل عمومی برای شهروندان ارزان، سریع و ایمن" است.
وی افزود: سازمان اتوبوسرانی مشهد دارای هزار و ۷۳۰ ناوگان اعم از اتوبوس، مینی بوس و میدل باس بوده است. روزانه ۷۷۴ هزار تراکنش در شهر اتفاق میافتد که با احتساب سفرهایی که تراکنش ندارند به ۹۰۰ هزار تراکنش میرسد.
نیشابوری ادامه داد: از سال ۱۳۹۰ استفاده از من کارت در مشهد شروع شد. اکنون در سطح شهر ۳۰ باجه شارژ، ۲۰۰ ایستگاه و پایانه خودکار شارژ من کارت وجود دارد و هزار عوامل فروشگاهی نیز در این امر کمک میکنند. همچنین بصورت آزمایشی استفاده از QR کد در ۵ خط شروع شده است.
مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی مشهد در خصوص ایستگاههای سطح شهر نیز گفت: ۳ هزار و ۵۹۲ ایستگاه در سطح شهر مشهد وجود دارد که هزار و ۷۰۹ ایستگاه مجهز به نیمکت و سایبان است. ۱۸ پایانه متمرکز، ۱۷ پایانه حاشیهای و ۸ توقفگاه در اختیار سازمان بوده است.
علی اصغر نیشابوری با اشاره به اینکه میانگین هزینه سفر در کلان شهرها هزار و ۵۰۰ تومان است و کمترین هزینه سفر را نسبت به کلان شهرهای دیگر در مشهد داریم، بیان کرد: هزینه تمام شده یک نفر سفر مبلغ ۷ هزار و ۲۳۱ تومان است که ۸۶/۲ درصد این هزینه را شهرداری مشهد یارانه میدهد و شهروندان ۱۳/۸ درصد آن را پرداخت میکنند.
وی اظهار کرد: میانگین عمر ناوگان اتوبوسرانی در مشهد ۸/۹ سال است و قصد داریم با نوسازی ناوگان تا پایان دوره ششم مدیریت شهری به ۵ سال نزدیک کنیم. در احداث مسیر ویژه اتوبوسرانی اتفاقات خوبی افتاده است و مطالعات انجام گرفته که مسیر ویژه و BRT افزایش دهیم. اکنون از مجموع ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مسیر خطوط اتوبوسرانی فقط ۲۲ کیلومتر خط ویژه و BRT داریم.
مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی مشهد در خصوص توسعه شاخص ناوگان نیز تصریح کرد: رسالت اصلی اتوبوسرانی جابجایی مسافر و ابزار آن اتوبوس است. در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تامین اعتبار از طریق انتشار اوراق مشارکت انجام گرفت که از این طریق ۶۰۰ میلیارد تومان منابع به دست آمد. امروز خوشحال هستیم در کمتر از یکسال ۱۰۰ درصد این منابع جذب شد و انعقاد قرار انجام گرفت. برخی ناوگان تحویل گرفته ایم و در نیمه اول سال ۱۴۰۲ تمام اتوبوس ها از محل اوراق مشارکت تحویل میشود. همچنین در بازسازی ناوگان طی یکسال اخیر ۹۱ دستگاه به چرخه خدمت رسانی بازگشته اند.
علی اصغر نیشابوری با بیان اینکه در حوزه فنی و صرفه جویی از طریق مهندسی معکوس شاهد ساخت و بازسازی قطعات تحریمی شدیم، عنوان کرد: عمده ترین اتوبوسهای وارد شده به حاشیه شهر تخصیص داده شد که دلیل آن افزایش تقاضا در این مناطق بوده است. در ۵ خط تخفیف ۹۰ درصدی داشتیم که این خطوط تغدیه کننده خطوط اصلی و مترو بوده است.
وی اظهار کرد: ۷۰۰ انوبوس در شهر در ردیف اتوبوسهای فرسوده قرار دارند. ۸۰ دستگاه اتوبوس که قابلیت بازسازی نداشت یا اینکه توجیه اقتصادی نداشت از چرخه خارج شده است. ملاک تخصیص اتوبوس به خطوط، طول مسیر و تعداد مسافرین است و میانگین سرفاصله اعزام در خطوط حدود ۱۰ دقیقه است.
مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی مشهد در خصوص استفاده از اتوبوس برقی نیز عنوان کرد: شهرداری مشهد با مشارکت شرکت مپنا برای بهرهبرداری اتوبوس برقی تفاهمنامه انجام شد، که این پروژه نوآفرین بود. این اولین اتوبوس برقی در کشور بود و لذا میبایست استانداردهایی را طی کند اما شرکت تولیدی چون نتوانست استانداردها را طی کند و مجوز پلاک را بگیرد. هر گاه این مشکل حل گردد شهرداری مشهد آماده انعقاد قرارداد و بهرهبرداری اتوبوس برقی در سطح شهر مشهد خواهیم بود.