بهبود شرایط تردد در مرزهای ترکمنستان
عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکتهای حملونقل بینالمللی خراسان رضوی از بهبود شرایط تردد کامیونهای ایرانی در خاک ترکمنستان خبر داد.
به گزارش
پایگاه خبری مشهد رخداد به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی شرکتهای حملونقل بینالمللی خراسان رضوی؛ ترکمنستان با حدود یک هزار کیلومتر مرز مشترک با کشورمان یکی از پلهای ارتباطی مهم در تجارت با کشورهای آسیای میانه و ترانزیت به شمار میرود از اینرو محدودیتها و ممنوعیتهایی که به ویژه پس از شیوع پاندومی کرونا برای تردد ناوگان ایرانی به این کشور در سالهای اخیر ایجاد شده بود، سبب بروز مشکلات بسیاری در حوزه صادرات و ترانزیت گردید. در ماههای اخیر پس از کش و قوسهای فراوان با اعمال روابط دیپلماسی و انعقاد توافقاتی بین دوکشور، هزینههای تردد ناوگان ایرانی در ترکمنستان کاهش یافت و اکنون به تدریج شرایط حملونقل بین دو کشور در حال بهبود است.
ابراهیم عطایی، در این باره اظهار کرد: طبق توافقات انجام شده از سوی مقامات ایرانی و ترکمنستانی عوارض ۱/۵ دلاری بابت تن کیلومتر که از سوی دولت ترکمنستان از کامیونهای ایرانی دریافت میشد، اکنون حذف شده است. همچنین عوارض متقابل حق پیمایش کامیونهای ایرانی در قلمرو ترکمنستان از ۱۷۰ دلار به ۱۵۰ دلار کاهش یافته است.
وی با اشاره به مشکل اخذ ویزای ترکمنستان برای رانندگان ایرانی، گفت: اکنون با رفع برخی از محدودیتها و کاهش هزینهها، طبعا تردد کامیونها بین دوکشور افزایش یافته است اما دریافت ویزا از سفارت ترکمنستان هنوز بسیار زمانبر است.
عطایی در خصوص روند دریافت ویزا برای ترکمنستان، گفت: برای دریافت ویزا رانندگان، ابتدا باید شرکتهای حملونقل مشخصات راننده را به سازمان ذیربط در عشق آباد ارسال کنند تا تایید آن به سفارت ترکمنستان در مشهد تلکس شود و کپی آن به شرکت ارسال گردد. در ادامه شرکت برای ثبت ویزا در گذرنامه راننده اقدام میکند. با توجه به اینکه تایید دولت ترکمنستان با در نظر گرفتن مسائل امنیتی و گزینشی صورت میگیرد، این پروسه ۱۰ تا ۱۵ روز به طول میانجامد که این پروسه برای سایر کشورها مانند افغانستان معمولا ۲۴ ساعته انجام میگیرد. البته پیش از این هم صدور ویزا برای ترکمنستان زمانبر بود.
وی افزود: با شرایط فعلی رانندگان ترکمنستانی نیز برای ورود به خاک ایران تمایل دارند اما به دلیل اینکه برای برخی از آنان هنوز ویزا صادر نشده نمیتوانند وارد ایران شوند و به ویژه در مرز لطفآباد توقفهای طولانی دارند.
این فعال حوزه حملونقل بینالمللی اذعان کرد: به هرحال شرایط در مرزهای ترکمنستان کاملا تغییر یافته است و با هماهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان اوضاع بهبود پیدا کرده است و ترددها روانتر انجام میگیرد.
وی یادآور شد: آنچه مسلم است با توجه به شرایط سیاسی روسیه، بخشی از بار ترانزیت این کشور از طریق مرزهای کشور ما با ترکمنستان انجام میگیرد و توافقنامههایی نیز در این رابطه بر روی میز مذاکرات وجود دارد بنابراین باید شلوغی و توقف در مرزها کاهش یابد.
عطایی توقف کامیونها در مرزها را هدررفت سرمایه ملی کشور دانست و افزود: با توقف طولانی کامیونها در مرزها از طرفی هزینه حمل افزایش مییابد و از سوی دیگر پولی هم که به عنوان حق توقف راننده از طرف شرکتهای فورواردر و حملونقل دریافت میشود؛ بر هزینه ترانزیت تاثیرگذار است بنابراین روانسازی و تسهیل تردد درمرزها امری ضروری است