شهردار مشهد عنوان کرد:
مشهد شهر بینالمللی است، با اختیارات محلی نباید اداره شود
شهردار مشهد گفت: مشهد معنای مدیریت فرامرزی است. برداشت از جمهوری اسلامی نگاه بر مشهد بوده است. مشهد یک شهر محلی نیست، یک شهر بینالمللی است و نمیتوان با اختیارات محلی مدیریت کرد. انتظار ما این است اختیارات شهرداری تهران به شهرداری مشهد نیز داده شود.
به گزارش
پایگاه خبری مشهد رخداد؛ سید عبدالله ارجائی در دومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در محل تالار همایش های نمایشگاه بینالمللی مشهد برگزار شد، گفت: توجه دولت به زیارت است. دولت طرحهای اتوبان حرم به حرم، قطار سریع السیر، اتوبان مشهد- چناران را پیگیری میکند که سفر به مشهد را تسهیل مینماید. الان ما ۳ میلیون هستیم و به ۳۰ میلیون خدمات میدهیم. اگر میخواهیم به ۵۰ میلیون خدمت بدهیم باید دولت نکلیف زیرساختهای مشهد را تسهیل کند. فاز یک خط ۳ قطار شهری ۹ هزار میلیارد اعتبار میخواهد که ۳ هزار میلیارد آن داده شده است. با بهرهبرداری از این فاز ترمینال، راه آهن وفرودگاه به هم متصل میشود که برای زائر است. این فاز یک خط ۳ حیاتی است. برخی دیگر از پروژههای مشهد جنبه ملی دارد که دولت باید کمک کند.
رجایی ادامه داد: نگاه به مشهد نباید در حد ۳۰ استان دیگر باشد. مشهد یک شهر محلی نیست، یک شهر بینالمللی است و نمیتوان با اختیارات محلی اداره شود. فقط یک قانون گذاری میخواهد تا اختیارات شهرداری تهران به شهرداری مشهد نیز تسری پیدا کند. در برنامه هفتم توسعه کشور به مدیریت شهری اختصاص پیدا کند و مجمع کلان شهرها فعال برخورد نمایند.
شهردار مشهد تاکید کرد: در خصوص پروژهها سیاست ما همان سیاست دولت، اتمام پروژههای نیمه تمام است. برخی پروژهها در این شهر در زمین مردم کلنگ زده شده است، ما اجازه نداریم فازهای دیگر را در زمین مردم اجرا نماییم، این حق الناس است. در برخی دیگر از پروژهها قوه قضائیه مامور ویژه مشخص کرده است. برخی دیگر ورودی ندارد و مشکل ترافیکی ایجاد میکند.
ایشان ادامه داد: پروژههای شهری مرتبط با اقتصاد شهر است. در کرانه تمام شهر اتفاقات خوبی خواهیم داشت. تا آخر سال تمام طرحهای تفصیلی شهر ابلاغ میشود، که این تحول عظیم در شفاف سازی فساد است. سهم اقتصاد زمین سهم بالایی است و امیدواریم طرحهای تفصیلی بصورت آنلاین در اختیار مردم قرار دهیم.
وی عنوان کرد: در حوزه مترو تمام تلاش ماست که فاز یک خط ۳ را به بهرهبرداری برسانیم. حاشیه شهر مقصد یکی از پروژههاست که کلنگ زده شده است، اما پیمانکار ندارد. امیدوارم تا ۳ ماه آینده اسناد این پروژه را آماده و منتشر کنیم.
ارجایی اظهار کرد: یکی از اصلیترین زیر ساختها حمل و نقل عمومی است، که وظیفه اصلی شهرداری خواهد بود. برای مردم مشهد حمل و نقل اتوبوس جذابیت بیشتری دارد. از مدیریت قبل شهرداری، هزار و ۳۰۰ اتوبوس تحویل گرفتیم. ما حداقل ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه برای تکمیل ناوگان عمومی نیاز داریم که در ۳ مرحله ۱۴۰ اتوبوس محقق شده است، امیدواریم این عدد را به هزار برسانیم. یک تفاهمنامه ۹۰۰ دستگاهی امضاء شده است که امیدواریم تبدیل به قرارداد شود.
مدیریت شهری مشهد بیان کرد: بودجه طرف درآمدی حساب شهرداری است. شهرداری را با بودجه محقق شده ۲۱ درصد تحویل گرفتیم. مشکلات مالی سال قبل فراوان بود تا جایی که پیمانکاران تجمع میکردند. در پایان سال بودجه محقق شده ۸۰ درصد را داشتیم و فقط در مصادق اقتصادی به مشکل خوردیم.
وی ادامهداد: در پایان سال یک رکورد شکست و تخصیص ۱۰۰ درصدی درآمدهای عمومی در اولین سال مدیریت شهرداری است که در هیچ سالی در اولین سال محقق نمیشود.
شهردار مشهد در خصوص تمهیدات دهه آخر صفر نیز گفت: مهمان داریم، زیاد هم داریم. استانداری رقم ۶ تا ۸ میلیون نفر را اعلام کرده است. ستاد مدیریت خدمات سفر در هر استان وجود دارد که کمیته خدمات شهری با شهرداری است. از عید امسال استاندار خواستند در کمیته اسکان نیز کمک کنیم که ریاست آن با میراث فرهنگی است. اکنون ۶۰۰ هزار نفر شب اسکان فراهم شده است و ۱۰ درصد این عدد را ما کمک کرده ایم.
وی افزود: کمپ غدیر ظرفیت ۸ هزار نفر شب را دارد که ما ظرفیت آن را به ۱۴ هزار نفر افزایش خواهیم داد. تمام سالن های ورزشی و سولههای بحران و ۵ کمپ و ۴ فضای که زمین خالی است تبدیل به سوله موقت مینماییم و در اختیار میراث فرهنگی و کمیته اسکان خواهد بود. همچنین در حمل و نقل برون شهری در صورت نیاز با اتوبوس های درون شهری کمک خواهیم کرد.
سید عبدالله ارجائی در خصوص طرح تفصیلی و توسعه به شرق نیز اظهار کرد: برای مشهد قبلا ۷ پهنه تعبیه شده بود و قبلا ۲ پهنه ابلاغ شده است. طرح تفصیلی جدید با هدف اینکه ضابطه برای مردم باشد، تعریف میشود. ۴۰ سال است توسعه به سمت غرب تعریف میشود. طرح تفصیلی جدید با هدف توسعه به شرق و به نفع مردم تعریف میشود.
ایشان ادامه داد: توسعه به شرق یک راهکار است. اگر توسعه به غرب شود دیگر مرکزیت حرم از بین میرود. فاصله غرب تا حرم روی نقشه ۱۷ کیلومتر و در شرق ۷ کیلومتر است. قرار بود مرکز معنوی شهر، مرکز مشهد باشد، الان مرکز شهر مشخص نبست کجاست. همچنین در طرح مسکن ملی شهر مشهد ۴۰ هزار ظرفیت دارد و بهتر است در خود شهر مشهد جانمایی شود. در ۳ پهنه شهرک شهید رجایی، شهرک شهید باهنر و طرق میتواند سیاست توسعه به شرق، طرح تفصیلی و جانمایی را محقق نمایند.
شهردار مشهد بیان کرد: عرصه میدان شهدای مشهد یک سطح منفی یک دارد. این سطح یک کاربرد اصلی دارد و چند کاربرد جانبی نیز میتواند داشته باشد. تا استفاده از ظرفیت اصلی میتواند یک مرکز فرهنگی و اجتماعی باشد. امیدوارم به سرعت این مکان را یک فضای زنده با کارگرد اجتماعی داشته باشیم.