@mashhadrokhdad
menusearch
mashhadrokhdad.ir

فیروزه ای های محصولات و کالاهای فرهنگی خراسان رضوی معرفی شدند.

جستجو
۱۳۹۹/۱۲/۱۹ سه شنبه
(0)
(0)
فیروزه ای های محصولات و کالاهای فرهنگی خراسان رضوی معرفی شدند.
فیروزه ای های محصولات و کالاهای فرهنگی خراسان رضوی معرفی شدند.

فیروزه ای های محصولات و کالاهای فرهنگی خراسان رضوي معرفی شدند.

 

 

 

 

مراسم و آیین پایانی نخستین جشنواره " جایزه فیروزه " محصولات و کالاهای فرهنگی خراسان رضوی، با حضور مسئولین فرهنگی و هنری استان، در هتل فرهنگ و هنر مشهد برگزار و برگزیدگان خود را شناخت.

 

 

 

به گزارش پایگاه خبری مشهد رخداد; جعفر مروارید در آیین پایانی نخستین جشنواره جایزه فیروزه استان خراسان رضوی که در محل هتل فرهنگ و هنر مشهد برگزار شد، گفت: باعث افتخار ماست که در نخستین جشنواره جایزه فیروزه شاهد حضور آثار نوآورانه و آثار مبتنی بر خلاقیت با نگاه جوان بودیم و فیروزه خود نشان این نگاه است. آنچه در این جشنواره در حال پیگیری است و نگاه وزارت فرهنگ و هنر در این زمینه بود ریل گذاری ارتباط میان ایده و صنعت است. اینکه نگاه زیبایی شناسانه یک هنرمند پرورش و تبدیل به یک اثر هنری یا یک رویداد شود را ما در فیروزه شاهد هستیم، صنعت فیروزه برآمده از این بینش و رویکرد زیبایی شناسانه و پیش فرض های هنری است و حاصل کار و دستاورد تبدیل به یک صنعت برای بازار فرهنگ و هنر است.

مروارید تصریح کرد : دوران کنونی دوران صنایع خلاق و نوآورانه فرهنگی است یعنی صنایعی که هم توجه به تاریخ کهن فرهنگ و هنر ایران زمین و هم نگاه به سلایق نوآورانه نسل جوان را دارد. در مشهد به عنوان یک شهر زیارتی بین المللی، برای اینکه یک اثر، تبدیل به اثر فرهنگی و هنری در بازار فرهنگ و هنر به سبک زندگی ایرانی اسلامی شود، نیازمند یک ایده نو و نگاه به تغییر فرهنگ ها و تغییر نسل هاست، البته خط تاریخی این آثار جدید با تاریخ کهن ایرانی اسلامی است که امتداد این مسیر رو در نگاه به صنایع خلاق فرهنگی و هنری خراسان و مشهد، در همین جشنواره فیروزه در حال پیگیری و رصد هستیم. در فضای انقلاب اسلامی به برنامه و سیاست های جشنواره فیروزه نگاه بلند شد و دستاوردی که پایه گذاری شد توجه به این پیش فرض ها و در نهایت رونق بخشی به اقتصاد فرهنگ و هنر و رونق فضای اقتصادی است.

افشین تحفه گر نیز در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره جایزه فیروزه خراسان رضوی گفت: جشنواره جایزه فیروزه اولین دوره در استان خراسان رضوی و ۱۵ استان مرزی دیگر به تدبیر معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حال برگزاری است.

وی با اشاره به اینکه چشنواره ملی فیروزه ششمین دوره خود را پشت سر می‌گذراند، افزود: تجربه ۶ دوره حضور هنرمندان در این عرصه، تلاش و توسعه تولید محصولات فرهنگی و حمایت از کالاهای ساخته شده به دست هنرمندان کشور است. یکی از موضوعاتی که در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد، ارتقای کسب و کارهای فرهنگی است که امروز به طور جدی در بخش ارائه محصولات فرهنگی و هنری به جامعه علاقه مند و در واقع مصرف کننده اتفاق می‌افتد.

تحفه گر با بیان اینکه از نظر تعداد آثار رسیده به جشنواره، دومین استان کشور هستیم، تصریح کرد: در استان خراسان رضوی به طور ویژه توجه و نگاه به گوهر سنگ ها و همچنین نگاه و توجه به شرایط استان توجه به اقوام و عشایری که در استان حضور دارند از موضوعاتی بود که در اولویت قرار داشت. تعداد آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره ۱۴۳ اثر بود که در هیئت انتخاب طی دو مرحله در مرحله اول ۱۱۶ و در مرحله بعدی ۹۴ اثر را برای داوری در اختیار هیئت داوران قرار دادند.

تجعه گر عنوان کرد: در سه بخش بسته بندی کالاهای فرهنگی، بخش تولیدات محصولات فرهنگی و صنایع دستی و در بخش نوشت ابزار فرهتگی این جشنواره برگزار گزدید، که در بخش بسته بندی کارهای فرهنگی ۸ اثر، در بخش نوشت ابزار ۲۴ ودر بخش کالاها و محصولات فرهنگی و صنایع دستی هم ۶۲ اثر به داوری جشنواره رسیدند.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: ما در این دوره از جشنواره با توجه به بیماری کرونا، امکان اینکه حضوری نمایشگاهی برگزار می‌کنیم، نبود لذا این نمایشگاه به صورت مجازی از طریق سایت نگاارخانه در اختیار علاقه مندان خواهد بود و ۱۰۰ روز نمایش آثار ادامه خواهد داشت.

 

در پایان مراسم بیانیه و آرای هیئت داوران قرائت شد و جشنواره به شرح ذیل برگزیدگان خود را شناخت:

لوح تقدیر و هدیه به مبلغ ۲۰ میلیون ریال به خانم عطیه غلامپور در بخش بسته بندی کالای فرهنگی

لوح تقدیر و مبلغ ۲۰ میلیون ریال به آقای سجاد داعی در بخش تولیدات و کالاهای حوزه نوشت افزار

مقام سوم، تندیس جشنواره و هدیه نقدی به مبلغ ۴۰ میلیون ریال به آقای امرالله فرخاری در بخش صنایع دستی کاربردی

مقام دوم، تندیس جشنواره و مبلغ ۵۰ میلیون ریال به آقای حسین نیک طلب در رشته صنایع دستی کاربردی 

مقام اول، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به مبلغ ۶۰ میلیون به آقای حسین یساول در بخش صنایع دستی کاربردی

 

شایان ذکر است نخستین جشنواره جایزه فیروزه " محصولات و کالاهای فرهنگی" به همت معاونت فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی و سازمان اجتماعی- فرهنگی شهرداری مشهد برگزار گردید و آثار توسط خانمها، لاله خرازیان، انیس سلطانی و آقایان محسن محسنیان و علی آهنگر مورد قضاوت و داوری قرار گرفته است.

 

 

 

/ علی گلستانی

کد خبرنگار: ۱۳۹۹۰۱

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر