@mashhadrokhdad
menusearch
mashhadrokhdad.ir

با حضور مدیران کشوری و شهری:تصفیه خانه لوکال چهل بازه مشهد افتتاح شد.

جستجو
۱۳۹۹/۱۲/۱ جمعه
(0)
(0)
با حضور مدیران کشوری و شهری:تصفیه خانه لوکال چهل بازه مشهد افتتاح شد.
با حضور مدیران کشوری و شهری:تصفیه خانه لوکال چهل بازه مشهد افتتاح شد.

با حضور مدیران کشوری و شهری:
تصفیه خانه فاضلاب لوکال چهل بازه مشهد افتتاح شد.


با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیران استانی، اعضای شورای شهر، مدیران شهری و شهردار مشهد تصفیه خانه فاضلاب چهل بازه مشهد به عنوان پیشرفته ترین تصفیه خانه غشایی کشور افتتاح شد.

 

به گزارش پایگاه خبری مشهد رخداد، محمد رضا کلایی شهردار مشهد در حاشیه افتتاح تصفیه خانه لوکال چهل بازه گفت: با توجه به حاکم بودن اقلیم خشک در شهر مشهد، بایستی برخورد مشخصی با این موضوع صورت بگیرد، یکی از راهکارها برای تامین آب، بازچرخانی آب ها و تصفیه آن است که بخشی توسط تصفیه خانه های موجود در شهر مشهد انجام می‌شود اما تصفیه خانه های لوکال می‌تواند در شبکه جدا سازی آب شرب از آب خام و رساندن آب به کمربند های سبز و فضای اصلی شهر مشهد به شدت موثر باشند.
کلائی بیان کرد: دو ویژگی مهم تصفیه خانه چهل بازه این است که اولا تاکنون تصفیه خانه هایی که با روش MBR پیشرفته عمل می‌کردند، خروجی آنان در محیط طبیعی رهاسازی می‌شد زیرا BOD و COD آنان در حدود 100 بود اما امروز با BOD 10 و COD 20 کاملا شرایط آبیاری فضای سبز را فراهم کرده ایم و کیفیت آب مانند آب رودخانه در بالادست است و آب موجود این قابیلت را دارد تا در بستر جداسازی آب شرب از آب خام و آبیاری فضای کلان شهر مشهد در حوزه سبز مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین می‌توانیم آن را به کمربند سبز منتقل و تامین منابع آبی را برعهده داشته باشیم.
مهدی یعقوبی معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری مشهد نیز عنوان کرد: فضاهای سبز شهری و محیط زیست عاملی برای توسعه پایدار شهرها و زیست پذیری شهر برای شهروندان است. یکی از الزامات مهم ایجاد فضای سبز در شهرها مطابق داشتن آن با شرایط اقلیمی شهر است در این راستا اقدامات خوبی در شهرداری مشهد اجرایی شده است.
وی افزود: عمده بخش های کشور در محدوده های خشک و نیمه خشک واقع شده و با توجه به کم بودن میزان بارش ها، نیاز است فضای سبز با منابع مطلوب آبیاری شود. یکی از راهکارهای اساسی برای توسعه فضای سبز، استفاده از پساب های تصفیه شده مطابق با استانداردهای زیست محیطی است.
معاون شهرداری مشهد تصریح کرد:حوزه خدمات شهری شهرداری مشهد، مجوز لازم برای ایجاد تصفیه خانه لوکال در 15 نقطه شهر مشهد را دریافت کرد و پس از جانمایی و بررسی‎های صورت گرفته تعداد آنها به هفت تصفیه خانه کاهش یافت. در حال حاضر دو تصفیه خانه با مشارکت سرمایه گذار بخش خصوصی اجرا شده است و اجرای پنح تصفیه خانه دیگر را در دستور کار داریم.
یعقوبی عنوان کرد: فرایند احداث تصفیه خانه چهل بازه بسیار پیشرفته بوده و در قالب دانش روز دنیا اجرایی شده و ترکیبی از تصفیه بیولوژیکی فاضلاب است که این روش پیشرفته در کنار دستگاه های مدرن حداقل فضای ممکن را اشغال کرده و خروجی آن پساب با کیفیت است. پساب تولیدی تصفیه خانه چهل بازه در قالب یک خط انتقال به شبکه جداسازی آب شرب از آب خام منتقل شده و سپس به عرصه های کمربند سبز شهر انتقال یافته و برای آبیاری درختان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
محمد حسین ودیعی عضو شورای شهر مشهد در مراسم افتتاح تصفیه خانه چهل بازه گفت : یکی از بحران های جدی که امروزه همه جوامع مخصوصا کلان شهرها با آن مواجه هستند، بحران آب، مسائل زیست محیطی و آلودگی هوا است. در راستای بهبود این وضعیت و رفع این مشکل یکی از مسیرهای مشخص و راهبردهای اصلی، استفاده بهینه از منابع است و براساس گفته متخصین، آب کالای مصرفی نیست بلکه می‌توان چندین بار از آن استفاده کرد
وی افزود: از ویژگی های تصفیه خانه لوکال چهل بازه می‌توان به نخستین تاسیسات بازچرخانی پیشرفته آب برای آبیاری فضای سبز، جلوگیری از افت آب های زیرزمینی و تولید آب با کیفیت در محل مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز اشاره کرد.
ودیعی تصریح کرد: قرارداد اولیه این پروژه در سال ۹۵ بین سرمایه گذار و مدیریت شهری مشهد منعقد شده بود و مقرر شد تا از طریق خرید پساب تولیدی، سرمایه گذاری صورت گرفته برگشت شود.

شایان ذکر است: تصفیه خانه لوکال چهل بازه مشهد با ظرفیت تصفیه ۴ هزار و ۳۲۰ متر مکعب در شبانه روز به روش بیوراکتور های غشایی ( MBR ) با سرمایه گذاری گروه مهام شرق و شرکت صانع شرق با ۱۵ سال بهره برداری و تعهد خرید توسط سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری مشهد، ساخته شده است.

 

/علی گلستانی

کدخبرنگار:۱۳۹۹۰۱

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر