مدیرعامل شرکت بهرهبرداری قطار شهری مشهد عنوان کرد:
دولت سهم خود را خصوص بهای خدمات نپرداخته است
مدیر عامل شرکت بهرهبرداری قطار شهری مشهد بیان کرد: بهای تمام شده خدمات در خطوط مترو، یک سوم توسط شهروند و دو سوم آن توسط شهرداری و دولت باید تامین گردد، که تاکنون دولت سهم خود را پرداخت نکرده و تمام سهم را شهرداری مشهد متقبل شده است.
به گزارش
پایگاه خبری مشهد رخداد؛ مجتبی زمانیان وحیدی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: یکی از دغدغه های مدیریت شهری معضل و مشکل ترافیک بوده است. در زمانهای مختلف مختلفی مانند احداث خیابانهای دو سطحی، تعریض شریانهای سواره رو پیشنهاد میشود، اما در عمل این راهکارها باعث افزایش خودرو در شهر میگردد.
وی ادامه داد: به همین جهت توسعه حمل و نقل عمومی، بخصوص حمل و نقل ریلی یکی از راهکارها بوده است، بخصوص اینکه در یک سیستم انبوه معضل آلودگی هوا نیز ندارد. از سال ۱۳۷۰ مطالعات احداث قطار شهری در مشهد آغاز شد و در سال ۱۳۷۸ به اتمام رسید، که برای مشهد ۴ خط مترو پیش بینی گردید.
زمانیان افزود: عملیات اجرائی خط یک قطار شهری مشهد از سال ۱۳۷۹ آغاز و اسفند ۱۳۸۹ بهرهبرداری آن شروع شد. همچنین از سال ۱۳۹۵ نیز فاز یک خط دو بهرهبرداری شد. با افتتاح این دو خط اکنون اتصال راهآهن و فرودگاه را داریم و با افتتاح خط سه میتوانیم اتصال پایانه امام رضا(ع) و حرم مطهر را نیز داشته باشیم.
مدیر عامل شرکت بهرهبرداری قطار شهری مشهد اظهار کرد: در ۱۲ سال فعالیت، شاهد جابجایی ۴۲۵ میلیون زائر و مجاور بودیم. امسال نیز پیش بینی تحقق ۵۷ میلیون مسافر در سال را داشته باشیم.
وی در خصوص مشکلات در شرکت بهرهبرداری قطار شهری عنوان کرد: کمبود ناوگان در خط یک و در آینده با اتصال خط سه و مترو مشهد- گلبهار مشکل اول ما است. در حال حاضر ۶۰ واگن در این خط استفاده میشود که پیش بینی ۱۲۰ واگن شده است. مشکل دوم، تامین قطعات یدکی و تجهیزات است.
زمانیان متذکر گردید: همکاران ما از سال ۹۴ مهندسی معکوس را آغاز کردند که موفق شدیم، ۲۵ درصد قطعات فرآیند مهندسی معکوس و ساخت داخل را داشته باشیم. در راستای این راهکار شاهد صرفه جویی ریالی ۱۱۶ میلیارد تومان بودیم. تعمیرات ۱۱ واگن خط یک با صرفه جویی دو میلیون یورویی انجام گرفت و ۵۹ واگن از مجموع ۶۰ واگن اورهان داشتیم.
مدیر عامل بهرهبرداری قطار شهری مشهد اظهار کرد: بهای تمام شده خدمات در خطوط مترو، یک سوم توسط شهروند و دو سوم آن توسط شهرداری و دولت باید تامین شود. در سال جاری بهای تمام شده هر سفر بدون استهلاک، ۷ هزار و ۸۵۰ تومان است که هزار و ۲۰۰ تومان آن سهم مسافر شامل ۱۵ درصد بهاء بوده است.
وی افزود: بهای تمام شده بدون استهلاک در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و با در نطر گرفتن استهلاک ۲۲ هزار و ۵۰۰ پیش بینی میشود که ۱۳ درصد بهای تمام شده بدون استهلاک را به مبلغ هزار و ۵۰۰ تومان مسافر خواهد پرداخت.
مجتبی زمانیان تاکید کرد: روزانه ۲۲۰ هزار جابجایی در خطوط مترو داریم و این فرصت خوبی برای فعالیت های فرهنگی است. در زمانهای مختلف از این فرصت در راستای مترو گالری، پاتوق های هنری، اجرای سرود و فعالیتهای دیگر فرهنگی و هنری داشتیم. رویکرد شرکت در آینده، توسعه و گسترش این فعالیتها خواهد بود.
مدیر عامل شرکت بهرهبرداری با بیان اینکه به جهت حمایت از حمل و نقل عمومی، در سال ۳۱ روز در خطوط قطار شهری، خدمات رایگان ارائه میدهیم، خاطر نشان کرد: تراکم مسافری در خط یک مترو ۸۷ درصد و در خط دو ۳۱ درصد است. خوشبختانه مشکلی خصوص کمبود راهبر، سرفاصله خطوط و جابجایی مسافرنداریم.
- سمانه جعفری
کد خبرنگار: ۱۴۰۰۱۰۸