@mashhadrokhdad
menusearch
mashhadrokhdad.ir

سرپرست دفتر فنی سازمان فنی و نگهداری حرم رضوی: در پروژه‌های عمرانی معماری، میراث هنری و کالبد حرم حفظ می‌شود

جستجو
۱۴۰۱/۵/۲۲ شنبه
(1)
(0)
سرپرست دفتر فنی سازمان فنی و نگهداری حرم رضوی: در پروژه‌های عمرانی معماری، میراث هنری و کالبد حرم حفظ می‌شود
سرپرست دفتر فنی سازمان فنی و نگهداری حرم رضوی: در پروژه‌های عمرانی معماری، میراث هنری و کالبد حرم حفظ می‌شود

سرپرست دفتر فنی سازمان فنی و نگهداری حرم رضوی:

در پروژه‌های عمرانی معماری، میراث هنری و کالبد حرم حفظ می‌شود

 
 
 
 
سرپرست دفتر فنی سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی گفت: ما حق نداریم معماری و آثار هنری حرم را عوض کنیم. کالبد حرم باید مانند قبل باشد. تغییرات در ساختار است. حدود ۷۰۰ متر مربع بنا، که تلفیق آجر کاری و کاشی کاری است جمع آوری شده که بعد دوباره نصب خواهد شد.
 
 
 
 
 
 
 
به گزارش پایگاه خبری مشهد رخداد؛ خلیل الله کاظمی، ریاست سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی در جریان بازدید خبرنگاران از پروژه‌های عمرانی حرم مطهر گفت: آنچه فصل و خطاب ما در سازمان فنی و نگهداری است بر طبق تاکیدات مقام معظم رهبری در انواع هنرهای اسلامی در حفظ و توسعه و اشاعه آنها کوشا باشیم. موضوع دوم آرامش و رفاه زائرین در حرم و سلسله مراتب تشرف است.
وی ادامه داد: سازمان فنی و نگهداری سه فعالیت در دستور کار دارد، ابتدا تاسیسات است. حرم مطهر ۳۵ موتورخانه دارد که ۱۳ هزار تن ظرفیت برودت و ۴۱ هزار تن بخار گرمایشی ایجاد می‌کنند و همچنین تاسیسات برق که انرژی الکتریکی حرم را تامین می‌نمایند. دوم، موضوعات هنری است که در دو بخش انجام می‌گیرد، قسمت تزئینات که انواع تزئینات و کاشی ها را انجام می‌دهیم و عناصر هنری سالیان وجود داشته و آنچه توسعه است در این موضوع می‌پردازیم.
کاظمی افزود: در عمران و توسعه حرم نیازهای زائرین متفاوت شده است. در سومین موضوع، فعالیت و اقدامات ما ایجاد فضاهای زیارتی، خدماتی و رفاهی برای رفع نیاز زائرین است. تمامی این فعالیت ها در طرح جامع پرداخته ایم که این طرح بر مبنای ۲۰ سال آینده، اولویت ها و نیازها شناسایی گردیده است.
ریاست سازمان فنی و نگهداری حرم رضوی تاکید است: توجه به معرفت و آمادگی قبلی برای تشرف جزء اولویت بوده است. سعی داریم ارتباط حرم با شهر، ارتباط معناداری نماییم. هم اکنون یک میلیون و ۱۰۰ متر مربع مساحت در مجموعه حرم و حریم حرم داریم که ۵۰ درصد فضای مسقف و ۵۰ درصد فضای رو باز است. همچنین ۵۰ هزار متر مربع از فضای مسقف، فضای زیارتی هستند.
خلیل الله کاظمی با بیان اینکه هزینه کل پروژه‌های حرم مطهر ۶۰ هزار میلیارد ريال خواهد بود، به برخی از پروژه‌های عمرانی حرم رضوی اشاره کرد و گفت: علاوه بر پروژه‌های که توسط خبرنگاران بازدید شد، پروزه های گیت گام به جلو، ترویج و توسعه کتابخوانی، توسعه پله برقی و آسانسورها، اتاق تشرف خواهران، درب های ورودی حرم، تابلوهای اطلاع رسانی و راهنمایی زائر، طرح هوشمند سازی و اصلاح ترافیکی پارکینگ ها، تکمیل و مرمت نماهای سنتی حرم مطهر، طرح اصلاح تهویه ترافیک و ایمنی پارکینگ ها، طرح روشنایی و نور پردازی حرم و طرح ساماندهی بامها در حال اجرا یا برنامه ریزی هستند.
 
شایان ذکر است؛ در برنامه بازدید خبرنگاران از پروژه‌های عمرانی حرم مطهر رضوی، اصحاب رسانه از پروژه‌های تعویض سنگ‌فرش و روشنایی صحن انقلاب، سنگ‌فرش و زیباسازی حدفاصل صحن غدیر و ره‌باغ آیت‌الله طبسی، نقاشی‌های هنری رواق دارالهدایه، احداث پله برقی و آسانسور دارالولایه، سنگ‌فرش بست شیخ طوسی تا بست طبرسی، عملیات اجرایی سر در دارالحجه، مقرنس‌کاری ورودی باب‌الکاظم(ع) و موزه امام رضا(ع)، جزئیات اقدامات حفاظت از ابنیه‌ها و همچنین پروژه زیرسطحی بست شیخ بهایی، بازدید کردند.
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر