مديرعامل شرکت قطار شهری مشهد بیان کرد:
ارزانترین حمل و نقل ریلی در دنیا متعلق به مشهد است
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری قطار شهری مشهد گفت: یکی از ارزانترین حمل و نقل ریلی در دنیا متعلق به مشهد است. هزینه تمام شده دو مولفه دارد که بر اساس تورم حمل و نقل مشخص میگردد. برای سال ۱۴۰۳ هزینه تمام شده بیش از ۱۲ هزار تومان خواهد بود. سهم دولت از این هزینه بسیار ناچیز و سهم مسافر نیز مقدار اندکی است و بیشترین مقدار از این هزینه تمام شده را شهرداری متقبل میگردد.
گزارش
پایگاه خبری مشهد رخداد؛ بهرام نکاحی در نشست خبری با اصحاب رسانه برگزار شد، گفت: در آستانه سیزدهمین سالروز بهرهبرداری از قطار شهری هستیم. دوم اسفند اولین قطار شهری در مشهد رسما شروع به فعالیت کرد، و امروز گنجینهای از تجارب را داریم که در کشور بی نظیر است. ما تنها شهری هستیم که LRT استفاده میکنیم، در حوزه تامین و ساخت داخل تجارب خوبی داشتهایم. اولین مرکز نوآوری حمل و نقل را در مترو مشهد ایجاد میکنیم. خدمات رسانی با کیفیت، نظم سیر، ایمنی، فنی و تخصصی، قطار شهری مشهد پیشتاز است و مترو تهران از تجارب همکاران ما استفاده مینمایند.
وی ادامه داد: روزانه ۳۰۰ هزار جابجایی توسط مترو انجام میگیرد. در خط یک قطار شهری کمبود واگن داریم و ظرفیت خط دو حد نهایی نرسیده و تکمیل نشده است. در مشهد دو حوزه مرتبط با قطار شهری داریم. شرکت قطار شهری که موضوع آن ساخت است و بعد از آنکه خط تجهیز و تکمیل شد، شرکت ساخت ظرفیت را به شرکت بهرهبرداری تحویل میدهد. ما در شرکت بهرهبرداری مطالبهگر تکمیل ایستگاه سلامت در خط دو و خطوط ۳ و ۴ برای خدمت رسانی بهتر هستیم.
مدیر عامل شرکت بهرهبرداری قطار شهری مشهد با اشاره به نقارن نوروز امسال و ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: امسال در شب سال تحویل خدمترسانی ما ۲۴ ساعته خواهد بود. برای استقبال از بهار علاوه بر سالهای قبل در خصوص آذین بندی و زیبا سازی فضای ایستگاهی برنامههای داریم. همچنین طرح استقبال از مهمانان به عنوان پایلوت انجام میشود.
نکاحی با بیان اینکه در حال حاضر در کشورمان مترو به عنوان ایمنترین سفر است، تصریح کرد: تا زمانی که قطار باشد و خدمات باشد، تامین قطعات و تامین مالی چالش ما خواهد بود. بخصوص قطعات که تامین آن از خارج از کشور است. موضوع اورهال ناوگان دستورالعمل دارد که در حال حاضر ناوگان خط دو به اورهال نزدیک میشود قصد داریم از ظرفیت واگن سازی تهران برای این امر کمک بگیریم.
وی گفت: بک چالش در تمام حوزههای کشور، عملکرد جزیرهای است. ما در این مقطع زمانی اصرار داریم تجربیات قطار شهری در ردههای مختلف دخالت داده شود. در طرح مصوب خط یک ۹۰ واگن دیده شده بود که با ۶۰ واگن تحویل داده شد و بعد از افزایش خط تا فرودگاه، طرح به ۱۲۰ واگن افزایش پیدا کرد و اکنون این خط ۶۰ واگن کمبود دارد.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری قطار شهری مشهد افزود: شرکتهای تامین کننده واگن در کشور محدود است و ضوابط اجازه محدودی به ما میدهد. اکنون ارزیابی فنی تمام و یک تامین کننده دیده شده است. در مرحله مذاکره با این تامین کننده هستیم که امیدواریم از همین مسیر به نتیجه برسیم. همچنین تامین واگن بر اساس ثبت سفارش است، لذا اگر همین امروز قرارداد بسته شود، ۱۸ ماه زمان میبرد تا واگن تحویل گردد.
بهرام نکاحی تصریح کرد: نگاه ما به مترو، مترو شهر است که باید الزامات و توجه بیشتر از سطح شهر باشد. در حوزه طراحی توجه نکردهایم و در حوزه فضای شهری متاسفانه ضعف اساسی داریم. امروز مشهد مولد یک فرهنگ شده است و ناخودآگاه فرهنگ نظم پذیری در مترو ایجاد شده ولی در بخش هویت شهری غفلت گردیده است. در مطالعات حوزه معماری برای ۳۶ ایستگاه باز طراحی دیده شده که باید فضای آرامش و مفرح ایجاد کنیم.