توجه به خلاقیت و نوآوری در سازمانهای اداری ابتر مانده است
مدیرکل خلاقیت و نوآوری شهری شهرداری مشهد گفت: سازمانی موفق است که خلاقیت و نوآوری داشته باشد و آن را در محصول و خدمات خود بروز و ظهور دهد، این فرایند در سازمانهای اداری ما همیشه ابتر مانده است.
به گزارش
پایگاه خبری مشهد رخداد به نقل از ایسنا؛ رحمان میرزاییان در بازدید اصحاب رسانه از رصدخانه شهری مشهد که در کارخانه نوآوری برگزار شد، اظهار کرد: از سالیان گذشته اداره کل آمار، پژوهش و مطالعات راهبردی در شهرداری مشهد داشتیم اما در دوره جدید شورای ششم موضوع خلاقیت و نوآوری به عنوان یکی از موضوعات اصلی مطرح بود تا اینکه در خردادماه اداره کل آمار، پژوهش و مطالعات راهبردی با موضوع خلاقیت و نوآوری به دفتر خلاقیت و نوآوری شهری تبدیل شد.
وی بیان کرد: سه اداره زیرمجموعه دفتر خلاقیت و نوآوری شهری هستند. اداره اول، اداره خلاقیت شهری بوده که همان اداره شهر خلاق گذشته است و وظیفه فرهنگسازی در حوزه خلاقیت و نوآوری برای کارکنان شهرداری و شهروندان را برعهده دارد. اداره دوم، کارخانه نوآوری بوده که وظیفه آن نگهداری و تجاریسازی محصولات کارخانه است. اداره سوم، رصد دادههای شهری و شفافیت اطلاعات است.
میرزاییان افزود: در کنار این سه اداره، چهار مرکز نوآوری را نیز تحت پوشش داریم که هنوز راهاندازی نشده اما مقدمات آن پیشبینی شده است. اولین مرکز را در کوهسنگی به عنوان مرکز نوآوری خدمات شهری راهاندازی خواهیم کرد. تلاش میکنیم تا پایان این دوره چهار مرکز را به ۶ مرکز برسانیم. چهار مرکز شامل مرکز نوآوری خدمات شهری، هوشمندسازی و اقتصاد شهری، فرهنگی و زیارت و عمران و حملونقل است که راهاندازی خواهد شد.
مدیرکل خلاقیت و نوآوری شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه دفتر خلاقیت و نوآوری شهری دو وظیفه دارد، عنوان کرد: وظیفه اول اکوسیستم نوآوری شهری، تقویت و حمایت آن و وظیفه دوم کمک به اقتصاد شهری و استفاده از پتانسیل مجموعه استارتاپها و شرکتهای دانشبنیان است که میتوانند به ما کمک کنند. هدفگذاری ما در حوزه شهری بوده و الزاما همه حوزهها را پوشش نخواهیم داد.
وی خاطرنشان کرد: در کارخانه نوآوری ۲۲ شرکت مستقر هستند و امسال سومین سال فعالیت کارخانه است. در کنار این شرکتها ۱۵۰ فریلنسر در محیط اشتراکی در فضای کار اشتراکی در مجموعه کارخانه مستقر هستند که ایدههای خود را پرورش میدهند و آماده میکنند.
میرزاییان گفت: موفقیت سازمانهای امروزی به سرمایه مادی و تعداد پرسنل نیست، بلکه نوآوریهایی است که در سازمان اتفاق میافتد. سازمانی موفق است که خلاقیت و نوآوری داشته باشد و آن را در محصول و خدمات خود بروز و ظهور دهد، در این صورت سازمان موفق خواهد بود. سرمایه و دانش باید بیرون بیاید و به ایده، خلاقیت، نوآوری، محصول و خدمت جدید برسد. این فرایند در سازمانهای اداری ما همیشه ابتر مانده است.
در ادامه مجید پورحسین، مدیر رصدخانه شهری مشهد تصریح کرد: رصدخانه شهری شهرداری مشهد اداره رصد و شفافیت دادههای شهری مشتمل بر هفت امور شامل انتشار و شفافیت اطلاعات، دادهکاوی سازمانی، طرحهای موضوعی، طرحهای کاربردی، آمایش سرزمینی، دادههای مکانی و پیگیری محتوای رصدخانه است.
وی بیان کرد: رصدخانه شهری قرار است اطلاعاتی را در خدمت ذینفعان قرار دهد و تصمیمسازی در حوزه مدیریت شهری را اداره کند. ذینفعان شامل پژوهشگران، مدیران ارشد، سازمانهای مردمنهاد، شرکتهای کسبوکار و مجموعههایی از کارکنان هستند که میتوانند از خدمات استفاده کنند. سه نوع تحلیل در رصدخانه انجام میشود. بخشی با رویکرد گذشتهنگر بوده که اتفاقات قبل را رصد میکند، برخی موارد وضعیت حال و کنونی را نمایش میدهد و برخی تحلیلها نیز آیندهنگرانه است.
پورحسین گفت: در سال ۱۹۹۴ با توجه به بحران اطلاعاتی در مدیریت شهری قرار شد در سال ۱۹۹۷ شاخصسازی و آمارسازی اتفاق بیفتد، بنابراین اولین رصدخانه شهری در جهان در سازمان ملل متحد ایجاد شد. اولین کلانشهری که در این زمینه ورود پیدا کرد، تهران در سال ۱۳۹۱ بود. ساخت رصدخانه شهری مشهد در آذرماه ۱۳۹۹ در دستور کار قرار گرفت که یک ماه پیش افتتاح و بهرهبرداری قطعی شد.
مدیر رصدخانه شهری مشهد افزود: زحماتی در احداث تجهیزات با توجه به تحریمهای داخلی و خریدهای سخت خارجی و بخشی با توان داخلی انجام شد که در نهایت این رصدخانه را تاسیس کردیم. رصدخانه شهری قرار است تصمیمسازی در حوزه شهر انجام دهد. پراکندگی اموری که در سطح شهر تصمیمگیری میشود در رصدخانه به صورت منسجم شکل میگیرد و تصمیمات بین دستگاهی اینجا گرفته میشود. مشهد اولین کلانشهری است که لایهها را برخط نمایش میدهد. تولید نقشههای آفلاین علاوه بر آنلاین نیز از دیگر کارهایی است که انجام میشود