@mashhadrokhdad
menusearch
mashhadrokhdad.ir

ریاست شوراهای حل اختلاف خراسان رضوی خبر داد: روستاهای مشهد به شعبه سفیران صلح مجهز می‌شوند

جستجو
۱۴۰۱/۴/۵ یکشنبه
(0)
(0)
ریاست شوراهای حل اختلاف خراسان رضوی خبر داد: روستاهای مشهد به شعبه سفیران صلح مجهز می‌شوند
ریاست شوراهای حل اختلاف خراسان رضوی خبر داد: روستاهای مشهد به شعبه سفیران صلح مجهز می‌شوند

ریاست شورای حل اختلاف خراسان رضوی خبر داد:

روستاهای مشهد به شعبه همیاران صلح مجهز می‌شوند

 
 
 
 
 
ریاست شعبه های حل اختلاف استان خراسان رضوی گفت: عید غدیر خم امسال در تمام روستاهای مشهد شعبه های همیاران صلح تشکیل می‌شونند تا پرونده ای از پاسگاه به دادگاه نرود.
 
 
 
 
 
 
به گزارش پایگاه خبری مشهد رخداد؛ محمود رفسنجانی در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد، ضمن بر شمردن خصوصیات شاخص معمار دستگاه قضا، آیت الله دکتر بهشتی، گفت: از مهمترین برنامه های دستگاه قضایی اجرای مفاد سند تحول است. در آن قسمت که شامل توسعه حل اختلاف است از روش های متفکرانه موفق شدین بخشی از آنها را محقق کنیم.
وی ادامه داد: در بخش کاهش اطاله دادرسی به سطح مطلوب رسیدیم. استفاده از ظرفیت اجتماعی و نهادهای مردمی از اساسی ترین طرح توسعه حل اختلاف بوده است. شوراهای حل اختلاف خراسان رضوی با طرح های همیاران صلح، ادارات، مساجد در سطح اول کشور بوده است. در طرح سفیران صلح ضامن آهو که از ایده های خلاقانه استفاده از خدام بود که با همکاری آستانقدس رضوی در سال گذشته ۶۹ پرونده در موضوع قصاص رضایت اخذ شد.
معاون قضایی دادگستری خراسان رضوی عنوان کرد: تعداد شعب حل اختلاف در سطح استان ۲۴۶ شعبه با هزار و ۸۲۸ نفر است. تعداد ۴۰۴ شعبه همیاران صلح داریم که ۱۲۸ شعبه در مشهد و ۲۷۶ شعبه در دیگر شهرستان‌های استان هستند، که در سال آینده این شعب به ۸۰۰ شعبه خواهند رسید. در سال گذشته از ۵ هزار و ۸۹۶ فقره پرونده تصادفات ۵ هزار و ۸۹۰ پرونده منجر به صلح و سازش شد. توسط همیاران صلح از ۱۰ هزار و ۲۷۰ پرونده ۵ هزار و ۵۲۴ فقره سازش گردید که حدود ۵۳ درصد پرونده ها بوده است. همچنین مساجد فعال برای همیاران صلح، ۴۰۴ مسجد در سطح استان است.
ریاست شوراهای حل اختلاف خراسان رضوی با بیان اینکه در شعب همیاران صلح هیچگونه تعرفه ای اخذ نمی‌شود و رایگان است، اظهار داشت: شوراهای حل اختلاف توانسته اند در برخی نواحی تا ۵۰ درصد از مراجعات به دادسرا را کاهش دهند. در صلح و سازش طبق بخشنامه های قوه قضائیه رسیدگی می‌شود و در بقیه موارد ما تابع قانون سال ۹۹ هستیم. اعضای شورا نظر مشورتی دارند. راي را قاضی شورا می‌دهد و در تجدید نظر، این دادگاه است که حکم می‌دهد که فقط ۴ صدم درصد در تجدید نظر حکم قاضی نقص شده است.
ایشان تصریح کرد: در تمام ادارات شعبه همیاران صلح راه اندازی کرده ایم و در برخی دانشگاه ها نیز این شعب تشکیل شده است. اما از سوی شورای هیات مذهبی همکاری لازم انجام نگرفت و در هیأت مذهبی فعالیتی نداریم.
محمود رفسنجانی توضیح داد: شعب سفیران صلح ضامن آهو که در پرونده های قتل عمد توسط خدام بارگاه رضوی انجام می‌شود، ۸ شعبه وجود دارد که بصورت کشوری فعالیت می‌کنند. در ابلاغ الکترونیکی ۹۲/۷ درصد بصورت الکترونیکی است که بقیه برای اتباع بیگانه است. در سال گذشته ۱۱ هزار و ۱۲۵ فقره پرونده بصورت تمام الکترونیکی و بدل از نسخه کاغذی رسیدگی شده است، همچنین ۴ هزار و ۶۳۲ جلسه رسیدگی بصورت ویدئو کنفرانسی بوده است.
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر