ریاست سازمان مدارس غیر دولتی خبر داد:
بیش از ۱۳ درصد دانشآموزان کشور در مدارس غیر دولتی تحصیل میکنند
ریاست سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: در کشور ۱۸ هزار مدرسه غیر دولتی وجود دارد که ۱۳/۴۹ درصد دانشآموزان کشور را در خود جا دادهاند. خراسان رضوی با داشتن ۱۸۵ هزار و ۱۱۴ دانش آموز مدارس غیر دولتی از متوسط کشور پایینتر و ۱۲/۸۹ درصد است.
گزارش
پایگاه خبری مشهد رخداد؛ احمد محمودزاده در نشست خبری با اصحاب رسانه خراسان رضوی که در محل مجتمع رفاهی فرهنگیان امام علی(ع) مشهد برگزار شد، گفت: مجموعه آموزش و پرورش یکی از زیرساختهای تعالی همهجانبه کشور و ابزار ارتقاء سرمایه انسانی است. این ماموریت حساس آینده کشور را رقم میزند و حفظ و گسترش دستاوردهای کشور را برعهده خواهد داشت.
وی ادامه داد: چرخههای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ینده کشور توسط افرادی است که در نظام تعلیم و تربیت رشد میکنند. این ابزار توسط آموزش و پرورش به تنهایی برنمیاید و یک همگرایی باید ایجاد گردد. همه ارگانها باید کمککار آموزش و پرورش شوند تا نتایج مفید حاصل گردد. شوراهای آموزش و پرورش که به ریاست استانداران کشور تشکیل شدهاست به جهت همین همافزایی در نطام تعلیم و تربیت کشور خواهد بود.
محمودزاده اظهار کرد: در کشور دو نگاه به مدارس غیر دولتی وجود دارد. گروهی اساس بر این دارند که مدارس غیردولتی با توجه به کمبود فضا و نیروی آموزشی کمک به عدالت تربیتی و آموزشی است. گروه دیگر نیز معتقد هستند، آموزش و پرورش باید رایگان باشد و این مدارس آموزش را طبقاتی میکند. ما در سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی اعتقاد به تلطیف فضا داریم و مبنای کار ما، قانون تاسیس مدارس غیر دولتی و فرمایشات مقام معظم رهبری است.
معاون وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکتهای مردمی در دو بخش عهدهدار مسئولیت بوده است. ۱۸ هزار مدرسه غیر دولتی و ۲۰ هزار موسسه آموزشی با محوریت کنکور، زبان و تقویتی یک حوزه فعالیت و مدارس هیات امنایی و توسعه مشارکتهای مردمی دیگر حوزه فعالیت را در برمیگیرد که مدارس وابسته، شوراهای آموزش و پرورش و مدارس مناطق آزاد در این بخش قرار میگیرد.
ریاست سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه، سند تحول آموزش و پرورش، سند تحولی دولت و برنامه وزیر محور فعالیت ما است، اظهار کرد: در سازمان با محوریت سند تحول بنیادین، شروع به برنامه اقدام و عمل چهار ساله کردیم که از مهمترین آنها بخش توسعه کیفی مدارس غیر دولتی است. حکمرانی از آن دولت است و ما اجرا را برعهده داریم.
وی ادامه داد: ما دنبال آن هستیم مدارس غیر دولتی دارای شناسنامه شوند و هویت خود را داشته باشند. یکی از ابن مظاهر صلاحیت حرفهای معلمان است که یک دروه ۳۶۰ ساعته اضافه بر ۲۴ ساعت دانشگاه فرهنگیان برگزار میشود. برنامه دیگر در حوزه کیفی سازی، فعالیت آموزشی و رویکرد تربیتی و فرهنگی است. با ستاد اقامه نماز چهار برنامه جدی مد نظر داریم.
محمودزاده در خصوص هوشمندسازی در مدارس غیردولتی نیز بیان کرد: هوشمندسازی در مدارس یک ضرورت است. استفاده از فناوریهای جدید، تکمیل چرخه حضوری و مجازی دانشآموزان در مدارس و.... این اجبار را تشدید میکند. امروز نزدیک به ۹۵ درصد مدارس غیر دولتی کشور از این ظرفیت استفاده میکنند. تاکید ما در آموزش و پرورش به آموزش چهره به چهره به دلایل آموزش همسالان و حضور در مدرسه است. هوشمند سازی آموزشی به عنوان مکمل و مقطعی استفاده میشود.
معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: اینکه فضاهای آموزشی مدارس غیر دولتی تفاوت باهم دارند، صحیح است. سرانه فضا، سرانه تجهیزات و سرانه امکانات و استانداردها ملاک شهریه مدارس است. هیچ مدرسه ای که از نطر استحکام استاندارد نباشد در کشور نداربم، اما اینکه فضای آموزشی استاندارد و کافی نداشته باشد، وجود دارد. همچنین برخی مدارس غیر دولتی در فضای کاربری غیر آموزشی مستقر هستند.
وی با اشاره به اینکه کف شهریه مدارس غیر دولتی امسال ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و سقف آن ۴۸ میلیون تومان است، ادامه داد: مدارس که دارای فوق برنامه و مکمل هستند تا ۳۸ درصد و اگر مدرسه ای فعالیت کنکور دهشت فقط در پایه دوازدهم میتواند ۱۵ درصد اضافه دریافت داشته باشد. قابل ذکر است تعداد مدارسی که شهریه بالا دریافت میکنند بسیار اندک است، در کشور فقط ۳۵۰ مدرسه شهریه بالای ۴۰ میلیون دارند.
احمد محمودزاده با بیان اینکه در مدارس غیر دولتی کشور هیچ کمبود نیروی آموزشی وجود ندارد، تصریح کرد: همه ما مشتاق هستیم که آموزش و پرورش دولتی باشد، اما باید سطح کیفی مدارس دولتی افزایش پیدا کند. مدارس غیر دولتی نیز باید همه دارای ایده و سبک باشند. هیچ منافاتی بین مدارس دولتی و غیر دولتی وجود ندارد.
ریاست سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: ما اعتقاد داریم لازمه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش معلمان هستند. با این طرح صلاحیت حرفهای در مدارس غیر دولتی به ارتقاء سطح معلمی پرداخته میشود. باید فضای کشور به سمتی برود که از ظرفیت مدارس غیر دولتی استفاده گردد.