@mashhadrokhdad
menusearch
mashhadrokhdad.ir

معاونت اجتماعی دادگستری خراسان رضوی: شهر ترمیمی به دنبال استفاده از روش‌های مردمی برای حل معضلات است

جستجو
۱۴۰۱/۳/۲۹ یکشنبه
(0)
(0)
معاونت اجتماعی دادگستری خراسان رضوی: شهر ترمیمی به دنبال استفاده از روش‌های مردمی برای حل معضلات است
معاونت اجتماعی دادگستری خراسان رضوی: شهر ترمیمی به دنبال استفاده از روش‌های مردمی برای حل معضلات است

معاونت اجتماعی دادگستری خراسان رضوی:

شهر ترمیمی به دنبال استفاده از روش‌های مردمی برای حل معضلات است

 
 
 
 
 
معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری استان خراسان رضوی گفت: در ایده شهر ترمیمی تنها برخورد وجود ندارد و در راستای ترمیم فعالیت می‌کند. شهر ترمیمی دنبال اصلاح است.
 
 
 
 
 
 
 
به گزارش پایگاه خبری مشهد رخداد؛ سید امیر مرتضوی در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزاری شد، گفت: هفته قوه قضائیه هر ساله از اول تا هفتم تیرماه برگزار می‌شود که هر روز به یک عنوان نامگذاری شده است و بر اساس آن برنامه های خاصی پیش بینی شده است.
وی افزود: نشست خبری رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی با اصحاب رسانه، بازدید از یک شرکت دانش بنیان و نشست با مدیر پارک علم و فناوری خراسان بر اساس تعامل قوه با پارک از برنامه های روز اول گرامیداشت این هفته است. بازدید از مجتمع های قضایی، نشست با قضات و کارکنان، سخنرانی در خطبه های پیش از نماز جمعه، ایجاد میز خدمت در نماز جمعه سطح استان، افتتاح قرارگاه اجتماعی با حضور ۴۶ نهاد و سازمان که می‌توانند به دادگستری کمک کنند. از جمله برنامه های پیش بینی شده است.
مرتضوی ادامه داد: حضور قضات در مساجد استان، برگزاری جلسات با اساتید انشگاه و حوزه علمیه، دیدار مردمی در محلات، حضور در ورزش صبحگاهی در بوستان ملت مشهد و برگزاری مراسم ویژه شهدای هفتم تیر در حرم مطهر رضوی و مراسم ویژه این روز توسط دستگاه قضایی از دیگر برنامه های گرامیداشت هفته قوه قضائیه در خراسان رضوی خواهد بود.
معاون اجتماعی دادگستری خراسان رضوی اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ دادگستری استان خراسان رضوی با اقدامات خاص در حوزه اقتصاد مقاومتی رتبه اول را داشته است. در این سال ۶۵۲ جلسه بدون تشکیل پرونده در حوزه تولید و صنعت با ۲ هزار و ۱۱۲ مصوبه داشتیم که مشکل ۶۱۰ واحد تولیدی حل شد. همچنین بازدید تولید قضات از واحدهای تولیدی سطح استان انجام گرفته است.
ایشان ادامه داد: ۱۰ جلسه اقتصاد مقاومتی با ۴۳ مصوبه به حوزه نانوایی ها، ارزاق عمومی، توزیع نهادهای دامی و استارتاپ ها ورود کردیم. ۱۷۳ آسیب شناسی حوزه تولید و صنعت داشتیم. ۲۵ هیئات اندیشه ورز تخصصی در حوزه توليد، صنعت و کارآفرینی تشکیل شده است.
سید امیر مرتضوی عنوان کرد: سال گذشته در حوزه حقوق عامه دادسرای عمومی و انقلاب رتبه برتر شدیم و خیلی از طرح های ما طرح کشوری شده است. همچنین در سند تحول قوه قضائیه که هفت ماموریت دارد، در خراسان رضوی اقدامات مهم و بزرگی انجام گرفته و ۲۱ روش حل اختلاف جایگزین روش های قبل شده است. ۲۰۰ مورد قضایی بدون تشکیل پرونده مدیریت گردید.
معاونت پیشگیری از جرم دادگستری خراسان رضوی یادآور گردید: مدتی است علاوه بر دادرسی حضوری، دادرسی الکترونیک داریم که باعث کاهش تردد و حل مشکل افرادی که خارج از کشور یا در استان های دیگر هستند شود. همچنین ملاقات با زندانیان از طریق ویدئو کنفرانس نیز راه اندازی شده است‌. ضمنا درصد اشتغال زندانیان از ۲۲ درصد در سال ۹۹ به ۷۲ درصد در سال ۱۴۰۰ رشد داشته است.
مرتضوی تاکید کرد: دادگستری خراسان رضوی در ۶ محور، سرقت، مواد مخدر، تصادفات، تغییر کاربری اراضی، نهاد خانواده و فضای مجازی تاکید دارد. در این راستا کارگروه جرایم خاص و خشن را تشکیل داده ایم که در آن سرعت، دقت و صحت در پرونده ها مهم است و به سمت شعب تخصصی ویژه پیش می‌رویم.
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی در پاسخ به سوال خبرنگار مشهد رخداد در خصوص طرح شهر ترمیمی نیز توضیح داد: این طرح به دنبال اصلاح بجای برخورد است. در این راستا دادگاه ترمیمی، کلانتری ترمیمی، وکلای ترمیمی در حاشیه شهر مشهد، کارگروه عدالت ترمیمی تشکیل شده است. در هفته آینده زندان ترمیمی در کشور ایجاد می‌شود تا مشکلات شناسایی و حل گردد. همچنین از سال گذشته دادگاه ویژه اطفال و نوجوانان تشکیل شد. در یک ماه آینده پلیس اطفال راه اندازی می‌شود. 
ایشان با بیان اینکه شهر ترمیمی به دنبال روش‌های مردمی برای حل معضلات است گفت: دادگستری در پارک های بزرگ مشهد و ۲۰ مسجد محلات، شورای حل اختلاف ایجاد کرد، که با قضاوت ۶۱۵ مورد منجر سازش شده است. ما به دنبال توسعه هستیم و با آموزش در صدد توانمندی آنها خواهیم بود.
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر