@mashhadrokhdad
menusearch
mashhadrokhdad.ir

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی: فردوسی با خلق شاهنامه روحیه استقلال و حماسه را زنده کرد

جستجو
۱۴۰۱/۲/۲۱ چهارشنبه
(1)
(0)
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی: فردوسی با خلق شاهنامه روحیه استقلال و حماسه را زنده کرد
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی: فردوسی با خلق شاهنامه روحیه استقلال و حماسه را زنده کرد

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی :

فردوسی با خلق شاهنامه روحیه استقلال و حماسه را زنده کرد

 
 
 
 
 
 
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت : فردوسی با خلق شاهنامه توانست روحیه عزت و استقلال و حماسه را در ایرانیان زنده کند
 
 
 
 
 
به گزارش پایگاه خبري مشهد رخداد به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی؛ محمد حسین زاده در نشست مطبوعاتی روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی با بیان اینکه متاسفانه بر خلاف فعالیت های زیادی که انجام داده ایم، نتوانستیم مقام شاعر پرآوازه و حماسه سرای شیعی را پاس بداریم و در شان آن برنامه برگزار کنیم گفت: فردوسی شاعری ملی ودارای اثری بین المللی است که این می‌طلبد بیش از پیش تلاش کنیم این حماسه سرای را به جامعه معرفی کنیم
وی با بیان اینکه شعرهای فردوسی توانسته در زندگی مردم ورود پیدا کند گفت : جذابیت های داستان های فردوسی توانسته است هنر نقالی را درکشورماندگار کند و در زندگی مردم تاثیرگذار باشد.
مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه در حوزه پژوهشی نیازمند تلاش بیشتری هستیم گفت: لازم است کارهای بسیاری در این زمینه انجام دهیم لذا اصحاب رسانه باید کمک کنند تا بتوانیم برای فردوسی بیشتر تلاش کنیم.
حسین زاده گفت : فردوسی به عنوان شاعر شیعه تلاش کرده تا مفاهیم ادبیات دینی را در قالب ابیات نهادینه کند که جا دارد دکترین دفاعی و روابط سبک زندگی را از شاهنامه استخراج کنیم و حماسه سازی و قهرمان پروری فردوسی را به عنوان یک الگو به جامعه معرفی کنیم.
وی با تاکید برآنکه باید ادبیات شاهنامه را به خصوص در حوزه پویانمایی به جامعه معرفی کنیم گفت : نوجوان ما به واسطه حضور پررنگ دنیای سینما، قهرمان های فانتزی و خالی از معنویت را دنبال می‌کند ولی قهرمان های شاهنامه در مقابل خداوند برای دفاع از کشور زانو می‌زند.
وی تصریح کرد : قهرمان های هالیوود تعارضات جدی با سبک زندگی ایرانی واسلامی دارد، که باید با گفتمان سازی در این حوزه ها سرمایه گذاری فراوانی انجام دهیم.
حسین زاده با بیان اینکه رهبر انقلاب نسبت به حکمت فردوسی صراحت دارند که شعر فردوسی مبتنی بر حکمت خداوند است، گفت : باید با زبان هنر در همه زمینه ها حماسه سرایی کنیم و دستاوردهای نظام اسلامی را بازگو کنیم.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد : دنیا تلاش می‌کند برای دانشمند ما حتی در تهیه مواد اولیه کار پژوهشی خودش مانع ایجاد کند اما روحیه رستم وار که فردوسی در ایرانیان دمیده، دانشمندان را مجاب می‌کند تا با روحیه حماسی برای کشور افتخارآفرینی کنند و تلاش ما این است که این روحیه و آرمان فردوسی را در لایه های مختلف جامعه، در میان نوجوانان، جوانان، دانشمندان و... ترویج دهیم.
حسین زاده با اشاره به اینکه بر اساس این رویکرد هم دستگاه های حاکمیتی و هم تشکل ها و سمن های مردمی برنامه های مبسوطی را تدارک دیده اند که این برنامه‌ ها از ۲۴ اردیبهشت شروع و تا ۳ خرداد سالروز حماسه فتح خرمشهر به عنوان دهه حماسه ایران اسلامی ادامه خواهد داشت، گفت : در ۲۴ اردیبهشت آیین آغازین بزرگداشت روز فردوسی در دانشگاه فردوسی و اعطای نشان فردوسی را خواهیم داشت.
وی ادامه داد: شب شعر از توس تا نیشابور، نواختن زنگ فردوسی و برگزاری مسابقات فرهنگی، پرده خوانی، تئاتر، اختتامیه داستان حماسی، نشست های هم اندیشی، رونمایی کتاب و برنامه های هنری مختلف توسط جریان های مردمی و نیز رونمایی شاهنامه نفیس خطی توسط آستان قدس از دیگر برنامه هاست.
در ادامه این نشست موسوی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: برای اولین بار به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی شاهد یک هم افزایی خوب بین دستگاهی در استان بودیم که قریب به ۲۰ دستگاه فرهنگی گرد هم آمدند تا برنامه های واحد و هماهنگی را در سطح استان برنامه ریزی کنیم.
موسوی افزود: در روز ۲۵ اردیبهشت از ساعت چهار و نیم عصر الی هشت شب درخدمت علاقمندان در آرامگاه فردوسی برای بزرگداشت این حکیم بزرگ هستیم و مراسم نقاله خوانی و شاهنامه خوانی را طبق روال هر سال خواهیم داشت.
اسماعیل زاده معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد و قوامی مسئول آفرینش های ادبی حوزه هنری نیز به تشریح برنامه های خود در خصوص بزرگداشت فردوسی پرداختند.
 
همچنین در این مراسم برنامه‌های  بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان پارسی در استان خراسان رضوی اعلام شد که جزئیات آن بدین شرح است :
* آیین گشایش برنامه‌ها و اعطای نشان فرهنگی هنری فردوسی
* همایش علمی پژوهشی پیام شاهنامه، پایندگی زبان فارسی
* شب شعر از توس تا نیشابور
* نواختن زنگ متمرکز استانی زبان و ادبیات فارسی در یکی از مدارس همجوار آرامگاه فردوسی  با حضور مسولین کشوری و همچنین نواختن این زنگ در کلیه مدارس استان
* برگزاری پویش حکیم سخن در شبکه شاد به صورت کشوری
* برگزاری پویش خان هشتم با رویکرد آشنایی دانش آموزان با قهرمانان معاصر ایران در قالب های ادبی
*  معرفی فردوسی به دانش آموزان در قالب برگزاری مراسم بزرگداشت این شاعر حماسی در روز ۲۵ اردیبهشت در کلیه مدارس استان
* اجرای ویژه برنامه های پرده خوانی و نقالی توسط ۲۰ نقال جوان در محل آرامگاه
* اختتامیه فراخوان داستان حماسی و بزرگداشت مرحوم سعید تشکری
* رویداد کارگاهی و آموزشی سینما حماسه
*  نشست هم اندیشی هنر حماسی با حضور نخبگان حوزوی و دانشگاهیز
* گلباران آرامگاه فردوسی بصورت هوائی درصورت هماهنگی با هوانیروز با بالگرد.
*  اهدای تاج گل توسط بالاترین مقام حاضر در مراسم با همراهی دسته موزیک نیروی انتظامی وادای احترام وقرائت فاتحه
*  اجرای گذر فرهنگ وهنر برای هنرمندان هنرهای تجسمی بصورت کارگاههای زنده نقاشی ‌وطراحی ازداستانهای شاهنامه، اسکیس ازنمای آرامگاه،خوشنویسی اشعار و مضامین شاهنامه
* نمایشگاه خوشنویسی اساتید ومدرسان انجمن خوشنویسان مشهد در طبقه فوقانی آرامگاه
* نمایشگاه کتاب باموضوع شاهنامه وادب حماسی
* رونمائی از کتاب ترجمه شاهنامه بزبان اسپانیائی باحضور تعدادی ازسفرای اسپانیائی زبان
* رویداد فرهنگی و هنری حکیم توس  شامل نمایش ،روایت گری،سرود و...  از ۲۴ اردیبهشت تا ۱ خرداد
* جشنواره نقالی روایت های  جلوخان آرامگاه ویژه نوجوانان
* اکران شهری در ۲۰۰ نقطه
* فضاسازی شهری میدان فردوسی و بلوار شاهنامه
* ویدئو مپینگ
* تولید کلیپ ویدئو در قالب سرود ویژه
* تورهای ویژه شاهنامه
* افتتاح نمایشگاه تخصصی از نفایس خطی و سنگی شاهنامه های موجود در گنجینهٔ رضوی
* رونمایی از ماکت نفایس خطی شاهنامه در دانشگاه فردوسی و در ارامگاه فردوسی
* برپایی نمایشگاه گروهی عکس مشترک هنرمندان افغانستان و ایران با عنوان از حکیم توس تا پیر هرات
* برگزاری مراسم شاهنامه خوانی با حضور نوجوانان ایران(استانهای خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان) و کشورهای همسایه، شبه قاره و آسیای مرکزی
* ویژه‌برنامه دیار حماسه در مساجد و مدارس به همت پایگاه‌های بسیج
*تئاتر افسانه ماردوش
*ویژه‌برنامه‌ی ورزشهای زورخانه‌ای و آیین‌های پهلوانی
*برنامهٔ کتابخانه‌های عمومی سراسر استان(۲۵۰ برنامه)
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر