شهردار مشهد تاکید کرد:
سازندگی در شهر ادامه خواهد داشت
شهردار مشهد مقدس گفت: برای سال ۱۴۰۱ اتمام پروژه های نیمه تمام و شروع پروژه های جدید را خواهیم داشت. اهتمام مدیریت شهری به پرداخت معوقات و بدهی هاست و سازندگی در شهر ادامه خواهد داشت.
به گزارش پایگاه خبری مشهد رخداد؛ سید عبدالله ارجائی در آئین افتتاح تقاطع غیر همسطح خلیج فارس و ۴۱ پروژه شهری مشهد که با حضور استاندار خراسان رضوی برگزار شد، گفت: یکی از موارد شایان ذکر در کلان شهرها، موضوع حمل و نقل و ترافیک که چند وجهی و پیچیده است.
وی ادامه داد: توسعه شریان های اصلی، توسعه حمل و نقل عمومی و توسعه مترو از اولویت مدیریت شهری است. در توسعه شریان حیاتی شهر یکی از ضعف ها، شریان جمع کننده شمالی- جنوبی و شرقی- غربی است که نیاز است ارتباط برقرار شود.
ارجائی اظهار کرد: اگر زمان سفر در مشهد ۱۰ درصد کاهش پیدا کند. مصرف سوخت کمتر شده و دولت یارانه کمتری به سوخت میدهد. اگر دولت ای پروژه های عمرانی شهرها حمایت کند برای او صرف مالی فراوانی دارد.
شهردار مشهد بیان داشت: در خط ۳ قطار شهری سیاست دوره ششم مدیریت شهری، در زمان معقول اتصال فرودگاه، راه آهن و ترمینال به همدیگر است و اگر دولت کمک کمک کند اتصال غرب مشهد به میدان شهدا را انجام خواهیم داد.
ایشان گفت: در توسعه ناوگان، محور ما توسعه ناوگان اتوبوسرانی است. نوسازی اتوبوس ها و ورود اتوبوس های جدید در بودجه ۱۴۰۱ پیش بینی شده است. همچنین برخی خطوط که به جهت اتصال به خطوط اصلی استفاده میشود مبالغ را کمتر خواهیم داشت.
ارجائی تصریح کرد: جهت تسهیل شرایط حمل و نقل بهتر در شهر، حداقل دو خیابان اصلی شمال و جنوب احداث یا خیابان های موجود تعریض خواهند شد. همچنین اتصال شمالی و جنوبی شهر به بن بست میرسد که در سال ۱۴۰۱ آن را بر طرف خواهیم کرد.
یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: فرصت خدمت گذاری بسیار کوتاه است و ما این فرصت را داریم حداکثر بهره را از آن ببریم. آنچه مهم است اینکه این اقدامات و فعالیت ها مورد رضای خدا قرار گیرد و مورد رضای مردم باشد که رضایت مردم، رضایت خداوند را در بر خواهد داشت.
ایمان فرهمندی، ریاست کمیسیون حمل و نقل شورای شهر مشهد نیز گفت: ما در شورای شهر مشهد متعهد هستیم شیب خدمات را به سوی نیازهای واقعی مردم سوق دهیم. ۳۸ درصد بودجه را به حاشیه شهر که نیازهای واقعی عمرانی آنجاست دادیم. پروژه های نیمه تمام عمرانی اولویت ماست که با سرعت به اتمام برسد.
وی ادامه داد: یکی از خصوصیات شهر مشهد، دسترسی محدود آن است که شبکه معابر آن نیاز به بازنگری جدید دارد. ورودی و خروجی شهر نیز محدود است، دو ورودی شهر داریم و این دو به یکدیگر اتصال ندارند. هنگام ورود به شهر باعث بن بست میگردد که کنار گذر مشهد را ضروری مینماید.
فرهمندی تاکید کرد: اگر امروز پروژه ها را نادیده بگیریم در آینده آسیب های جدیدی خواهیم داشت. اگر میخواهیم توسعه در شهر ایجاد کنیم ابتدا باید مسیر دسترسی شهر را تسهیل کنیم.
سید خلیل منبتی، معاونت عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز در این مراسم گفت: تقاطع غیر همسطح خلیج فارس در منطقه ۱۲ شهری و به شکل سه سهمی شامل دو دور برگردان، دو زیر گذر و میدان است. این پروژه در دو فاز اجرائی میشود که فاز دو در سال ۱۴۰۵ برنامه ریزی شده است.
وی با اشاره به اینکه بیشترین تصادفات در این منطقه بود، افزود: با اجرای این پروژه مشکلات ترافیکی و تصادفات کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین این پروژه باعث کاهش ترافیک، کوتاه شدن مسیر تردد و تسهیل رفت و آمد میشود.
معاون عمران شهرداری مشهد عنوان کرد: این تقاطع، شامل دو دستگاه پل بتنی، هزار متر طول پروژه است که ۱۱۶ شمع، ۱۵۹ هزار و ۷۰۰ متر مکعب عملیات خاکی، ۵ هزار متر مکعب پی کنی، ۶۰ هزار متر مکعب اساس و زیر اساس، ۴۵ هزار تن آسفالت، ۱۹ هزار تن بتن ریزی،۲ هزار و ۵۰۰ قطعه بتنی، ۱۳ کیلومتر جدول گذاری و ۴۸ هزار متر مربع فضای سبز، که با هزینه ۱۷۰ میلیارد تومان انجام شده است.
منبتی بیان داشت: در احداث این پروژه معارضات مانند خط لوله گاز، کابل برق، لوله فاضلاب و دکل مخابرات برطرف گردید و پروژه در طول ۱۵ ماه به بهره برداری رسید که اگر از سازمان عمران شهرداری مشهد کمک نمیگرفتیم سال آینده نیز افتتاح نمیشد.
شایان ذکر است؛ در پایان این مراسم بصورت ویدئو کنفرانسی و با پیام استاندار خراسان رضوی ۴۱ پروژه دیگر علاوه بر تقاطع غیر همسطح خلیج فارس به بهره برداری رسید. این پروژه ها در حوزه های هوشمند سازی، بوستان های محلی و ساخت و تجهیز اماکن فرهنگی بوده است.